Ale kommuns logga
Lyssna på sidan Lyssna
OBS! Den här nyheten kan vara gammal och kanske inte längre är aktuell.

Publicerad:

Så jobbar Ale med kommunikation

Karin Dickens, kommunikationsstrateg på Ale kommun.

Karin Dickens, kommunikationsstrateg på Ale kommun. Foto: Jonas Termén

I den här intervjun får du ta del av kommunikationens roll vid en kris och kommunens kriskommunikationsarbete under corona/covid-19.

Intervju om kommunens kriskommunikation

Karin Dickens, kommunikationsstrateg på Ale kommun, leder kommunens kriskommunikationsarbete och delar i den här intervjun med sig av hur arbetet med kommunens kriskommunikation går till.

Hur ser det allmänna läget ut för kriskommunikationen just nu?

- Just nu är vi en fas av löpande kommunikationsarbete, håller koll på vad som händer och vad våra medarbetare behöver veta. Det är en lugnare situation, både inom organisationen, såväl som i kommunen. Men det gäller fortfarande att hålla i kommunikationen, upprepa budskap och fortsätta att ge tydlig information, då smittspridningen inte är över.

Vad har kommunen för kommunikationsansvar vid en kris?

- Vi har egentligen två uppgifter: kommunicera hur detta påverkar oss som kommun och våra verksamheter, samt att vara en kommunikationskanal för centrala myndigheter, som Folkhälsomyndigheten och staten. Framgången i krisarbetet ligger i att kommunikatörer är närvarande och insatta i krisledningsarbetet redan från start.

Vad har du för erfarenhet av kriskommunikation?

- Jag har arbetat med kommunikation i över 20 år, varav de senaste 12 åren i Ale kommun. Arbetat med tre skogsbränder, två i Ale och hade även möjlighet att vara med under en hektisk vecka i krisstaben för kommunikation vid den stora skogsbranden i Ljusdal 2018. Då som utlånad kommunikatör från länsstyrelsen, säger Karin, som har flera lärande exempel därifrån. Historier som hon gärna berättar i de föreläsningar och utbildningar som hon medverkar i både i länsstyrelsens regi, samt internt i Ale kommun.

- I övrigt finns det många mindre händelser i det ordinarie arbetet som inte kan betecknas som kriser som berör många, men där ändå behov av stöd vid intern kommunikation, rådgivning vid extern granskning eller ett chefsstöd i någon specifik fråga behövs.

Ett kommunikationsarbete där det ofta måste gå snabbt och det är en viktig förutsättning att förstå kommunens uppdrag, men framförallt vad medborgarna kan förvänta sig att få veta. - Vi arbetar alltid för kommuninvånarna, framhäver Karin.

Läs hela intervjun med Karin >>

Kontaktcenter

Vi svarar gärna på dina frågor!

Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se

Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge

Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors

Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30

> Hitta hitlänk till annan webbplats

Sidan skapades av:

den