För dig som är utsatt för hedersrelaterat våld eller förtryck

Känner du dig pressad att göra saker som du inte egentligen vill? Känner du att du inte har samma frihet som andra i din egen ålder? Känner du dig hotad eller kontrollerad? Är du utsatt för våld eller kränkningar?

Samma rättigheter och möjligheter

I Sverige ska alla flickor och pojkar, kvinnor och män ha samma rättigheter och möjligheter att bestämma över och påverka sina egna liv. Ändå finns det barn och unga som inte får vara med på alla skollektioner, välja vilka kläder de vill ha på sig, umgås med vänner som de väljer, älska den de vill, ha pojkvän eller flickvän, får bestämma över sin egen kropp och sexualitet och som måste gifta sig med någon som familjen väljer eller godkänner.

Ingen får kränka dig, hota dig, slå dig eller tvinga dig att göra något du inte vill göra. Det finns hjälp att få och samhället har ett stort ansvar i att hjälpa, stötta och skydda dig oavsett vem du är och var i landet du bor. Du kan alltid vända dig till skolpersonal, socialtjänsten, hälso- och sjukvården eller polisen där du bor.

Du har möjlighet att vara anonym och ringa, mejla eller chatta med socialtjänsten, ungdomsmottagningen, polisen eller en ideell organisation och få information och stöd utan att berätta vem du är.

www.hedersfortryck.se, Nationellt centrum mot hedersrelaterat våld och förtryck Länk till annan webbplats.

Här kan du få hjälp

Socialtjänsten

Hos socialtjänsten kan du prata med en vuxen och berätta om någon är våldsam mot dig. De kan sedan hjälpa dig för att du ska slippa bli utsatt för våld och istället kunna känna dig trygg.

Dagtid telefon 0303-70 30 00.
Kvällar och helger Socialjouren i Göteborg, telefon 031-365 87 00.

Fältassistenter

Fältassistenterna (fältarna) är personer som arbetar med att hjälpa dig som är barn eller ungdom och som behöver prata med någon vuxen. De finns på olika ställen såsom skolor och ungdomsgårdar, men du kan också chatta eller ringa till dem.

Kontaktuppgifter till Ales fältare

Chatta med fältarna i Fältchatten

Ale ungdomsmottagning

Ungdomsmottagningen är din mottagning. Här kan du som är upp till 24 år ställa frågor, bolla funderingar, berätta svåra saker, få råd, stöd och hjälp. På UM finns kuratorer, sjuksköterskor, barnmorskor och läkare.

Drop-in tisdagar kl 15.00-17.00. Svenstorpsvägen 1 i Älvängen

Telefon 010-473 38 70.

Du kan träffa ungdomsmottagningen digitalt via ett videomöte. Du kan ofta hitta en tid snabbt. Boka digitalt besök Länk till annan webbplats.

Ale ungdomsmottagning Länk till annan webbplats.

BRIS – Barnens Rätt i Samhället

Hos BRIS jobbar erfarna vuxna som du kan ringa eller chatta med anonymt om saker du känner att du behöver prata om. Det behöver inte bara handla om våld utan kan även vara andra frågor som du funderar över.

Telefon 116 111

Du kan också skicka e-post till eller chatta med en kurator hos BRIS Länk till annan webbplats..

Tjejjouren Väst

Tjejjouren Väst är till för dig som identifierar dig som tjej och vill chatta anonymt med någon. De har även en app som du kan ladda ner till din telefon som heter Stella.

www.tjejjourenvast.se Länk till annan webbplats.

Unga relationer

På Unga relationers webbsida finns information och stöd till dig som är under 20 år och är utsatt för våld, dig som är kompis till någon som är det eller dig som själv är våldsam mot någon.

www.ungarelationer.se Länk till annan webbplats.

Här kan du få hjälp

Kurator