Hemleverans av mat
Om du har svårigheter med att själv sköta inköp av mat så kan du ansöka om att få hjälp med detta som ett biståndsbeslut enligt socialtjänstlagen.
Beställning eller inköp av livsmedel
Du som har svårt att handla på egen hand kan ansöka om stöd för att få hjälp att handla eller beställa hem livsmedel.
För dig som är beviljad inköp
Inköpen görs nu digitalt, via e-inköp. Det innebär att inköpen kommer att göras online och levereras hem till dig. Betalning kan göras antingen via faktura eller med kort.
Alternativt kan du lämna en inköpslista på papper till hemtjänstpersonalen, eller skriva den tillsammans med dem. Hemtjänstpersonalen kommer då att sköta beställningen av matvarorna enligt inlämnad inköpslista.
Om du har några frågor eller funderingar angående e-inköp, behöver du prata med hemtjänsten som kommer att utföra inköpen tillsammans med dig.
Så här ansöker du
Ansökan kan vara skriftlig, muntlig eller göras via Ale kommuns e-tjänst. Kontakta kontaktcenter om du vill veta hur du ska gå till väga för att ansöka om hjälp på telefon 0303-70 30 00 eller e-post kommun@ale.se.
Du ansöker om bistånd enligt socialtjänstlagen (SoL) antingen genom vår e-tjänst eller genom att skicka in blankett.
BLANKETT
Utredning och beslut
När du har skickat in din ansökan gör kommunen en utredning och bedömer vilket behov du har och vilken hjälp du kan få. När beslutet är klart skickar vi hem det till dig.
Överklagan
Om du inte får det stöd du vill ha kan du överklaga beslutet inom tre veckor efter att du har fått det skriftliga beslutet. Kontakta din socialsekreterare på kommunen för att få hjälp.
Kontakt
Kontaktcenter
Telefon 0303-70 30 00
E-post kommun@ale.se
Öppettider
Måndag–fredag kl 08.00–16.30
Ytterligare telefontid tisdag kl 16.30–18.00
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Hitta hit
Ale torg 7, Nödinge
Uppdaterades: 21 oktober 2024
Informationsägare: Socialförvaltningen