Vi använder cookies, inklusive tredjeparts, på vår webbplats för att den ska fungera så bra som möjligt. Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår cookie-policy.
Om du tycker att det känns otryggt att vara ensam hemma eller att du är orolig för att ramla och inte kunna ta dig upp själv kan du ansöka om ett trygghetslarm.
Du kan ansökan om trygghetslarm hos kommunens kontaktcenter. Om du i dagsläget redan har stöd från Biståndsenheten så vänd dig till din socialsekreterare.
Själva trygghetslarmet är en sändare, som skickar signaler till kommunens larmcentral. Dessutom kan du ha en larmklocka. Larmet är anslutet till sändaren – trygghetslarmet.
Larmcentralen Tunstall tar emot alla larm. Personalen på larmcentralen ringer upp dig när du larmar. Medan ni pratar bedömer personen från larmcentralen om du behöver hjälp av hemtjänsten eller om larmet har gått av misstag. Om du behöver hjälp får hemtjänsten ett elektroniskt meddelande om att de ska besöka dig.
När hemtjänstpersonalen sedan kommer hem till dig registrerar de sig genom att skicka ett sms (meddelande med mobiltelefonen) till larmcentralen.
Alla registreringar hamnar i en lista där du och hemtjänsten kan följa upp larmen.
I det nya systemet kontrolleras alla larm genom att larmen automatiskt skickar en signal till larmcentralen en gång per dygn. Om testen visar att det är fel på larmet kontaktar kommunens tekniker dig för att ta reda på vad problemet är och lösa det.
Om du beviljats trygghetslarm så kommer du få ett e-lås installerat hos dig.
Du kan använda din hemnyckel som vanligt och låsenheten påverkar inte ditt vanliga lås. Låssystemet medför inte någon kostnad för dig.
Vid installation av e-lås behöver vi en nyckel från dig, för att förvara i låst nyckelskåp hos hemtjänsten, för säkerhetsskull.
Avgiften för trygghetslarm är 306 kr/månad. Om man delar ett boende med make/maka eller sambo betalar var enskild person 153 kronor per månad (306 kronor för hela hushållet). Båda måste då vara beviljade trygghetslarm.
Du betalar för trygghetslarmet tills dess att det återlämnats till hemtjänsten.
Du kan ta med dig trygghetslarmet om du flyttar inom Ale men det är mycket viktigt att du meddelar antingen till Kontaktcenter eller Biståndsenheten om din nya adress. Ta också kontakt med din hemtjänstgrupp för att få e-låset bortmonterat och den gamla nyckeln återlämnad.
Om du inte längre vill ha trygghetslarm, eller om du har en anhörigt som haft trygghetslarm och inte längre ska ha det, så måste det meddelas till antingen Kontaktcenter eller Biståndsenheten.
Du ansvarar sedan för att kontakta din hemtjänstgrupp och bestämma en tid med dem för att få tillbaka din hemnyckel och återlämna larmet, samt för att få e-låset bortmonterat.
Vi svarar gärna på dina frågor!
Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30