Länk till startsidan

Timvikarie vård och omsorg

Som timvikarie inom vård och omsorg kan du arbeta inom hemtjänst, äldreboende eller funktionsstöd i hela Ale kommun. Tillsammans med andra medarbetare skapar vi goda förutsättningar för Ales kommuninvånare som är i behov av stöd i sin vardag.

Ett arbete bland människor

Som vikarie hos oss får du möjligheten att stödja våra omsorgstagare och hjälpa dem i deras vardag. I dina dagliga arbetsuppgifter ingår bland annat praktisk hjälp med personlig omsorg, stöd vid måltider, inköp, ge mediciner och att följa med på aktiviteter.

Det är meriterande att ha utbildning eller erfarenhet men det är inget krav. Stor vikt läggs på dina personliga egenskaper och din förmåga att vilja samarbeta och skapa relationer.

Ansök till timvikarie

Alla ansökningar ska skickas in via vårt ansökningssystem Varbi. Vi går igenom alla ansökningar, och om du går vidare i rekyteringsprocessen blir du kallad till intervju.

Ledig tjänst som timvikarie Länk till annan webbplats.

Olika arbetsområden

Inom socialförvaltningen arbetar vi mot tre verksamhetsområden.

  • Hemtjänst och nattpatrull
  • Särskilt boende för äldre (även kallat äldreboende)
  • Funktionsstöd

Som timvikarie kan du arbeta i ett specifikt verksamhetsområde eller i flera, beroende på dina önskemål och verksamhetens behov. Placering baseras på dina kompetenser och erfarenheter tillsammans med verksamheternas behov. Våra verksamhetsområden har arbetsplatser i olika delar i kommunen från Surte till Skepplanda.

Inom en del verksamheter kan du få ansvaret att ge medicin till brukare. Du säkerställer då att mediciner ges i rätt tid och till rätt person. Om detta skulle vara aktuellt kommer du genomgå ett antal utbildningssteg inom ramen för din tjänstgöring.

Hemtjänst

Inom hemtjänsten ligger fokus på omvårdnad av personer som behöver stöd och hjälp i hemmet. Arbetsuppgifterna är mycket skiftande. Bland annat så kan det handla om att åka och handla, att vara ett stöd och att vilja hjälpa till med de små sakerna i någons hem och liv.

Beroende på vilket stöd personen har behov av och rätt till, hjälper hemtjänsten till med olika saker. Att besvara och åka på trygghetslarm är en stor del av hemtjänsten då alla befinner sig i sina egna hem runt om i kommunen och kan ha behov på olika tider av dygnet.

I hemtjänsten arbetar du varierande tider på dag och kvällstid. Det finns också Nattpatrull där man endast arbetar nattetid. Inom hemtjänsten är körkort ett krav då vårt arbete handlar om att kunna ta oss till brukarnas bostäder runt om i kommunen.

Särskilt boende för äldre

Arbetsuppgifterna på äldreboenden handlar om att stödja det friska hos personen. Det kan vara varierande, men till exempel hjälp med personlig hygien, förflyttningar, stöd vid matsituationer, social samvaro, aktiviteter och mycket annat roligt.

På ett särskilt boende finns det personal dygnet runt och man kan arbeta dag, kväll eller natt.

Funktionsstöd

Funktionsstöd innefattar LSS-boenden, korttidsverksamhet för barn och unga, daglig verksamhet, socialpsykiatri och personlig assistans. Arbetet inom funktionsstöd handlar om att ge stöd till personer som har olika typer av funktionsnedsättning. På ett boende och inom personlig assistans kan det till exempel handla om hushållsarbete såsom matlagning, disk, tvätt och städ tillsammans med brukaren i mån av förmåga. Det kan också vara stöttning med personlig hygien likväl social samvaro och följa med till fritidsaktiviteter.

På daglig verksamhet stöttar du brukaren på deras dagliga verksamhet och den aktivitet de har. Det kan till exempel handla om att sy, pyssla, baka eller göra något helt annat beroende på vilka möjligheter som finns och vad personen önskar.

Arbetstiderna är varierande och det kan vara dag, kväll, vaken natt och sovande jour.

Våra medarbetare

Lär känna några av våra medarbetare i Ale kommun som jobbar som timvikarier idag.

Som pensionär ger det guldkant

Pia Ahlberg är pensionären som återgick till jobbet som timvikarie på Ale kommuns korttidsboenden, något som hon tycker ger guldkant på tillvaron.

Ditt arbete gör skillnad

Erica Vidal är yrkesläraren som ändå vill fortsätta sitt arbete inom omsorgen eftersom jobbet som timvikarie på nattpatrullen känns så meningsfullt.

Vanliga frågor

Måste jag ha utbildning för att arbeta som timvikarie?

För att jobba som timvikarie hos oss finns inga krav på utbildning, men det är meriterande om du har en godkänd eller pågående utbildning från omvårdnadsprogrammet eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Har du tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter är även detta en merit.

Måste jag ha körkort?

Det är krav på körkort inom vissa hemtjänster och inom funktionsstöd. Men du behöver inte körkort inom alla verksamhetsområden.

Finns det någon upplärningsperiod?

Vi är måna om att våra vikarier får goda förutsättningar för att klara arbetet. Därför går alla våra nya vikarier alltid två dagar att gå bredvid en mer erfaren anställd. Dessa dagar är ofta placerade på vardagar.

Kan jag vikariera inom flera verksamheter samtidigt?

Vi tycker att det är vikigt att du som ny vikarie känner dig trygg på en arbetsplats till en början. Därför vill vi att nya vikarier till en början utgår från en verksamhet. Ligger du tillgänglig mycket kan vi titta på möjligheten att utöka till fler arbetsplatser.

Hur ser arbetstiderna ut?

Arbetstiderna varierar beroende på vilket verksamhetsområde du arbetar inom. Det är
schemalagda arbetstider dag, kväll och helg. Inom vissa tjänster förekommer även nattjänstgöring.

Visa din tillgänglighet i Time Care Pool

För att vi ska kunna erbjuda dig lediga pass behöver du själv gå in i Time Care Pool och lägga in/ta bort tillgänglighet samt hålla din kalender uppdaterad. Minimikravet är att vara tillgänglig minst åtta pass i månaden. Vi uppskattar om du har möjlighet att lägga in din tillgänglighet så långt fram i tiden som möjligt.

Time Care Pool - inloggning Länk till annan webbplats.

Time Care Pool - instruktionsfilm Länk till annan webbplats.

Ditt ansvar

  • Du ansvarar själv för att lägga in din tillgänglighet i Time Care Pool och att du uppfyller minimikravet på åtta tillgänglighetspass per månad.
  • Du väljer själv när du kan arbeta genom att lägga dig tillgänglig och om du då får en förfrågan förväntas du tacka ja till en bokning.
  • När du blivit bokad är det din skyldighet att infinna dig i tid på bokat pass.
  • Om du missköter dina bokade pass kan detta leda till att du inte blir erbjuden fler bokningar.
  • Om du inte lagt in dig som tillgänglig i Time Care Pool under en tremånadersperiod och inte heller meddelat detta kommer du per automatik försvinna ur systemet och inte längre vara bokningsbar.

Försäkring

Du är försäkrad hos AFA Försäkring under arbetstid samt till och från arbetet. Du hittar mer information om försäkringen på försäkringsbolagets webbplats Länk till annan webbplats..

Kontakt

Kontaktcenter

Telefon 0303-70 30 00

E-post kommun@ale.se

Öppettider

Måndag–fredag kl 08.00–16.30

Ytterligare telefontid tisdag kl 16.30–18.00

 

Postadress

Ale kommun

449 80 Alafors

Hitta hit

Ale torg 7, Nödinge

Uppdaterades: 26 mars 2024
Informationsägare: Kommunledningsförvaltningen