Konsumentvägledning
Har du köpt en vara och undrar om du får lov att reklamera? Eller är du på väg att köpa en tjänst och undrar vad du ska tänka på?
Hallå konsument
Hallå konsument Länk till annan webbplats. är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket.
På Hallå konsuments webbplats hittar du svaren på många av konsumentfrågor gällande kunders rättigheter. Du hittar även många värdefulla tips och råd på vad som är viktigt att tänka på inför större eller mindre inköp.
En del av Hallå Konsument är ECC Sverige. De ger rådgivning vid köp av varor samt tjänster där Sverige är ena landet och det andra landet är europeiskt. Hit ska du vända dig med frågor gällande flyg- eller paketresor till annat europeiskt land.
Anlita hantverkare
Enligt Konsumenttjänstlagen har du som konsument ett lagstadgat skydd när du anlitar en hantverkare för att utföra en tjänst. Avtalet mellan dig och hantverkaren bör vara skriftligt.
Inför att anlita hantverkare, Hallå konsument Länk till annan webbplats.
Bank och försäkring
Du som har frågor som rör bank och försäkring kan vända dig direkt till Konsumenternas.se Länk till annan webbplats. - en oberoende och kostnadsfri vägledning om bank och försäkring.
Bygga hus
Om du ska bygga ett hus är det du som är byggherre. Det innebär att du själv bär det yttersta ansvaret. Därför är det viktigt att du redan från början vet vad som gäller för byggandet.
Inför att bygga hus, Hallå konsument Länk till annan webbplats.
Bytesrätt
Bytesrätt innebär att du kan byta en vara till en annan. I en del affärer har du möjlighet att få ett tillgodokvitto. Bytesrätt är frivillig tjänst från handelssida, därför kan det vara bra att fråga vad som gäller innan du handlar. Tänk på att alltid spara kvittot.
Öppet köp och bytesrätt, Hallå konsument Länk till annan webbplats.
Elavtal och energi
På Konsumentverkets webbplats hittar du tips och information om dina rättigheter och skyldigheter kring elavtal och solceller.
Elavtal och energi, Hallå konsument Länk till annan webbplats.
Om du har problem eller frågor som rör ditt elavtal kan du kontakta Konsumenternas Energimarknadsbyrå Länk till annan webbplats. som är experter på konsumentfrågor som rör el, gas och fjärrvärme. De ger kostnadsfri och oberoende vägledning.
Garanti
En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under hela garantitiden. Det är frivilligt för säljaren att lämna garantier. Vanligast är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år. Kontrollera noga vad som står i garantin och vad den omfattar.
Garanti, Hallå konsument Länk till annan webbplats.
Kvitto
Det är viktigt att spara kvittot om du skulle behöva byta eller reklamera något du köpt. Med hjälp av kvittot kan du styrka var och när du köpt varan. Det finns inget formellt krav på att du måste visa upp ett kvitto vid reklamation. Om du köpt en vara med betalkort kan du använda dig av kontoutdrag som fyller en liknande funktion. För dig som konsument är det bästa rådet att aldrig köpa något utan kvitto.
Regler för kvitto, Hallå konsument Länk till annan webbplats.
Köp av bil
På Konsumentverkets webbplatshittar du bra tips om du ska köpa bil av en bilfirma eller privatperson, oavsett om du tänker köpa nytt eller begagnat. För att undvika missförstånd och att man hamnar i tvist, rekommenderas ett skriftligt avtal vid köp eller försäljning av bil privat.
Köpa bil, Hallå konsument Länk till annan webbplats.
Köp av elektronik
Elektronik kan vara allt från leksaker till vitvaror, mobiltelefoner, skärmar, datorer med mera.
På Konsumentverkets webbplats Hallå konsument finns en hel del information att hämta för dig som ska köpa ny eller begagnad elektronik.
Bredband, TV-avtal, fiber, Hallå konsument Länk till annan webbplats.
Mobiltelefon och abonnemang, Hallå konsument Länk till annan webbplats.
Vitvaror och hushållsapparater, Hallå konsument Länk till annan webbplats.
Köp av vara
I Konsumentköplagen står vilka rättigheter du har när du köper en vara i en affär av en näringsidkare, det vill säga företagare.
Konsumentköplagen gäller
- Köp av lösa saker
- Byte av lösa saker
- Beställning av en vara som ska tillverkas
Om du beställt en vara som är försenad kan du
- Hålla inne betalningen
- Kräva att säljaren fullgör köpet och levererar varan
- Häva köpet om förseningen har stor betydelse för dig
- Få skadestånd
Om det skulle vara något fel på varan kan du
- Kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
- Säljaren har rätt till två avhjälpningsförsök
- Kräva omleverans
- Kräva prisavdrag
- Hålla inne betalningen
Konsumentköplagen, riksdagen.se Länk till annan webbplats.
Presentkort och tillgodokvitto
Ett presentkort eller tillgodokvitto gäller den tid som står skrivet. Ett presentkort eller tillgodokvitto gäller i tio år om det inte står något annat.
Vänta inte för länge med att lösa in det, för om butiken går i konkurs eller byter ägare så går i regel inte presentkortet eller tillgodokvittot att använda. Dessutom kan du inte lösa in presentkort eller tillgodokvitton i pengar, inte heller få kontanter i växel om du handlar för mindre än vad du har tillgodo.
Presentkort och tillgodokvitto, Hallå konsument Länk till annan webbplats.
Ångerrätt
Enligt lag har du ingen rätt att ångra ditt köp när du handlar i en affär. Ångerrätten gäller när du har handlat något på postorder, av en telefonförsäljare, från TV-shop, på Internet eller vid hemförsäljning. Det är distans- och hemförsäljningslagen som gäller. Lagen innehåller bland annat krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ändra ditt köp.
Distansavtal
Distansavtal är när du handlar på postorder, från TV-shop, via Internet eller av en telefonförsäljare. Ångerrätten är 14 dagar och räknas från den dag då du fått varan. Lagen gäller även avtal om vissa finansiella tjänster som till exempel krediter, försäkringar och betaltjänster. Vid köp av livförsäkring på distans så är ångerrätten 30 dagar och räknas från den dag du har fått veta att avtalet har ingåtts.
Hemförsäljning
Lagen gäller när du köper, hyr eller lämnar anbud på en vara eller tjänst. Ångerrätten är 14 dagar. Om du ingår avtal om livförsäkring har du 30 dagar på dig att ångra dig. Ångerrätten börjar inte löpa innan säljaren gett dig en handling med information om ångerrätten och en ångerblankett.
Ångerrätt, Hallå konsument Länk till annan webbplats.
Öppet köp
Öppet köp innebär att du inom en viss tid kan lämna tillbaka en vara och få pengarna tillbaka. Varje butik bestämmer själva sina regler och de bestämmer även under hur lång tid du har öppet köp. Tänk på att alltid spara kvittot.
Öppet köp och bytesrätt, Hallå konsument Länk till annan webbplats.
Mer information
Råd & Rön
Råd & Rön är en konsumenttidning som är kommersiellt oberoende. Hos Råd & Rön kan du ta del av en mängd tester samt Svarta listan. På Svarta listan finns de företag som vägrar att följa Allmänna reklamationsnämndens, ARN: s, beslut. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en opartisk nämnd dit konsumenter kostnadsfritt kan anmäla tvister med näringsidkare (företagare). Innan publicering på Svarta listan skickar Råd & Rön ett brev till företagare för att ge dem möjlighet att rätta sig efter ARN: s beslut. De skickar också brev till konsumenterna för att höra deras syn på saken. Svarta listan uppdateras i februari och augusti varje år.
www.radron.se Länk till annan webbplats.
Nix-telefon
Med Nix-telefon kan du spärra din telefon för telefonförsäljning, marknadsföring och insamling. Du registrerar dig genom att ringa Nix-telefon på telefon 020-27 70 00 och knappa in ditt telefonnummer.
nixa.nixadresserat.se Länk till annan webbplats.
Direktadresserad reklam
Om du vill slippa direktreklam som sänds med post kan du beställa anmälningsblanketten genom att ringa Nix-adress på telefon 020-55 70 00.
nixa.nixadresserat.se Länk till annan webbplats.
Försäkring
Hos Konsumenternas Försäkringsbyrå Länk till annan webbplats. kan du få information om ditt hem, dina barn, din bil, din båt etc.
Telefoni och internet
Om du ska byta tele- eller internetbolag eller har problem med ditt abonnemang kan du få information hos Telekområdgivarna Länk till annan webbplats.. Vill du jämföra priser för telefoni och internet kan du via Telepriskollen Länk till annan webbplats. få fram priser och villkor för fast telefoni, mobiltelefoni och Internetabonnemang.
Kontakt
Kontaktcenter
Telefon 0303-70 30 00
E-post kommun@ale.se
Öppettider
Måndag–fredag kl 08.00–16.30
Ytterligare telefontid tisdag kl 16.30–18.00
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Hitta hit
Ale torg 7, Nödinge
Uppdaterades: 14 december 2023
Informationsägare: Kommunledningsförvaltningen