Adresser och namnsättning
Varje bostads-, industri-, och verksamhetsbyggnad ska ha en adress som anger var den är belägen. Våra adresser utgör grunden för folkbokföringen och postens verksamhet.
Adress
Alla nya hus som byggs får en adress i samband med att bygglov beviljats. Det är först när en adress är fastställd som folkbokföring kan ske.
Om det saknas en adress till ett bostadshus och dess entré/er så är det fastighetsägarens ansvar att meddela samhällsbyggnadsförvaltningen.
Vägnamn
Samhällsbyggnadsförvaltningen tar fram förslag på vägnamn som lämnas till samhällsbyggnadsnämnden för beslut.
Lägenhetsregistret
Sedan 1 september 2010 ansvarar samhällsbyggnadsförvaltningen för ajourhållning av Lantmäteriets lägenhetsregister. Fastighetsägare är skyldiga att lämna uppgifter till lägenhetsregistret. Det innebär att du som äger ett hus med två eller flera lägenheter ska rapportera nybyggda, förändrade och borttagna bostadslägenheter. Det gör du genom att använda e-tjänsten ajourhållning av lägenhetsregister för flerbostadshus
Följande uppgifter ska lämnas in:
- Lägenhetsnummer
- Bostadsarea
- Antal rum
- Kökstyp
- Lägenhetskategori
Alla lägenheter ska vara numrerade efter en nationell standard. Lägenheternas nummer (fyrsiffrigt) ska finnas anslagna väl synligt i fastigheten.
Lägenhetsregister, lantmateriet.se Länk till annan webbplats.
Kontakt
Kontaktcenter
Telefon 0303-70 30 00
E-post kommun@ale.se
Öppettider
Måndag–fredag kl 08.00–16.30
Ytterligare telefontid tisdag kl 16.30–18.00
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Hitta hit
Ale torg 7, Nödinge
Uppdaterades: 6 november 2024
Informationsägare: Samhällsbyggnadsförvaltningen