Länk till startsidan

Bilda förening

Här får ni hjälp att komma igång med er förening, till exempel hur ni skriver stadgar och blir registrerade i kommunens föreningsregister.

Hur bildar vi en förening?

1. Alla som är intresserade samlas till ett möte, där de bildar en provisorisk styrelse (interimsstyrelse).

2. En interimsstyrelse ska bestå av minst ordförande, sekreterare och kassör.

3. Interimsstyrelsens uppgift är att:

  • Förbereda nästa möte, som blir föreningens första årsmöte. Här väljs föreningens första styrelse.
  • Lägga förslag på ledamöter (person som är ordinarie styrelsemedlem) och suppleanter att ingå i styrelsen. Lämpligt antal är 5, 7 eller 9 personer.
  • Lägga förslag på stadgar, som talar om hur föreningen ska arbeta. Om din förening tillhör en riksorganisation (som till exempel Riksidrottsförbundet, Scouterna, PRO med flera), så finns ofta förslag på stadgar eller en stadgemall att hitta på deras hemsida.
    Förslag på stadgar, forening.se Länk till annan webbplats.
  • Lägga förslag på vad föreningen ska heta.
  • Lägga förslag på medlemsavgiftens storlek.
  • Kontakta lokala skattemyndigheten om organisationsnummer.
  • Ansöka om plus- eller bankgiro.
  • Kontakta gärna oss för att få information om lokaler, bidrag med mera.

Till alla ansökningar ovan krävs ett utdrag ur protokoll eller årsmötesprotokoll där firmatecknare är utsedda. Protokollen ska vara justerade och vidimerade.

Registrera en förening i Ale kommun

För att registrera din förening gör du en ansökan till Ale kommun genom vår e-tjänst i systemet Interbook Go.

Logga in och följ instruktionerna på sidan för att påbörja din registrering. Kontakta oss om du behöver hjälp på via kontaktcenter på telefon 0303-70 30 00 eller skicka e-post till fritid@ale.se för att få hjälp.

Föreningen kan efter ansökan registreras i kommunens föreningsregister om den uppfyller kraven för bidrag enligt kommunens bidragsregler. Då behöver du skicka in de handlingar och uppgifter som krävs för ansökan.

Information om bidrag samt bidragsregler

Handlingar och uppgifter som ska bifogas i ansökan

Till din ansökan ska du bifoga:

  • gällande stadgar
  • föreningens organisationsnummer
  • plusgiro- eller bankkonto
  • kontaktuppgifter
  • senaste verksamhetsplan
  • årsmötesprotokoll
  • verksamhetsberättelse
  • ekonomisk årsredovisning
  • revisionsberättelse
  • uppgift om aktuellt medlemsantal.

Håll uppgifterna i föreningsregistret aktuella

När du registrerar föreningen i kommunens föreningsregister blir föreningens namn, verksamhet, lokal och kontaktuppgifter offentliga. Om stadgarna eller kontaktuppgifterna ändras ska du uppdatera dem i registret så snart som möjligt.

Kontakt

Kontaktcenter

Telefon 0303-70 30 00

E-post kommun@ale.se

Öppettider

Måndag–fredag kl 08.00–16.30

Ytterligare telefontid tisdag kl 16.30–18.00

 

Postadress

Ale kommun

449 80 Alafors

Hitta hit

Ale torg 7, Nödinge

Uppdaterades: 6 februari 2025
Informationsägare: Kommunledningsförvaltningen