Rådet för funktionshinderfrågor
Rådet är ett organ för överläggningar, samråd och ömsesidig information mellan företrädare för funktionshinderorganisationerna och berörda nämnder/kommunstyrelsen.
Syfte med rådet för funktionshinderfrågor
Rådet för funktionshinderfrågor är remiss- och referensgrupp i frågor som berör situationen för personer med funktionshinder i kommunen.
Rådet för funktionshinderfrågor är organisatoriskt knutet till kommunstyrelsen och består av tio ledamöter och lika många ersättare. Rådet sammanträder ca fyra gånger per år.
Rådets arbetsuppgifter
Rådet ska arbeta med att förstärka inflytandet i alla frågor som gäller funktionshindrade och verka för att funktionshinderfrågor blir uppmärksammade i nämndernas verksamhetsplanering. De ska också ta upp nya funktionshinderfrågor och vara rådgivande i dessa i nämnder. Rådets uppgift är också att vara ett forum för opinionsbildning och kunskapsspridning.
Organisation
- Ordförande i rådet för funktionshinderfrågor
Brita Karlsson
Kontakt
Kontaktcenter
Telefon 0303-70 30 00
E-post kommun@ale.se
Öppettider
Måndag–fredag kl 08.00–16.30
Ytterligare telefontid tisdag kl 16.30–18.00
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Hitta hit
Ale torg 7, Nödinge
Uppdaterades: 16 november 2023
Informationsägare: Kommunledningsförvaltningen