Vi använder cookies, inklusive tredjeparts, på vår webbplats för att den ska fungera så bra som möjligt. Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår cookie-policy.
En gång om året kontrollerar Ale kommun att alla som har barnomsorg i kommunen har betalat rätt avgift. Det är en rättvise- och trygghetsfråga att alla familjer betalar rätt avgift enligt den taxa som finns.
Den inkomst som du har lagt in på kommunens e-tjänst jämförs med den inkomst som du har deklarerat till Skatteverket. Uppgifterna från Skatteverket är tillgängliga för oss först efter två år och därför sker kontrollen retroaktivt, två år tillbaka i tiden. I årets kontroll tittar vi på din inkomst från 2021. Om du har angett för låg inkomst skickas en faktura till dig. Om du har angett för hög inkomst får du pengar tillbaka.
Från och med år 2023 gäller att de som anger maxtaxa inte ingår i avgiftskontrollen. För de görs alltså ingen jämförelse mot den deklarerade inkomsten.
Bodde ni ihop under det aktuella året så har ni båda ansvar för att fakturan betalas, även om bara ett namn står på fakturan. Fakturan delas inte utan ni behöver tillsammans komma överrens om hur fakturan betalas. Båda är betalningsansvariga.
Din årsinkomst hämtas från Skatteverket och divideras med tolv för att få fram en beräknad månadsinkomst. Den jämförs sedan med den inkomst som du har uppgett i kommunens e-tjänst. Vi återbetalar eller fakturerar inte belopp som understiger 600 kr.
Det är en rättvise- och trygghetsfråga att familjer behandlas lika och betalar avgift enligt den taxa som gäller.
Vi har inte tillgång till Skatteverkets uppgifter tidigare. Det tar tid innan den slutliga taxeringen är klar hos Skatteverket. Vi behöver också tid för att kontrollera våra egna uppgifter.
Nej, inkomsten uppdateras inte automatiskt. Vårdnadshavarna har ansvar för att meddela rätt inkomst.
Vi skickar ut fakturor under hela hösten.
Då kan du söka om anstånd eller få en avbetalningsplan. Hör av dig till vårt kontaktcenter på 0303-70 30 00 Länk till annan webbplats. så hjälper vi dig.
Du får en påminnelse. Om du fortfarande inte betalar går skulden vidare till inkasso.
Det vanligaste felet är att du har skrivit fel inkomst i e-tjänsten. Det kan också vara så att du inte har räknat med all skattepliktig inkomst som till exempel semester- och övertidsersättning. En annan vanlig orsak är att du har angett en annan grund för placering än den som gäller. Om du t.ex. har gått från att vara föräldraledig till att börja arbeta och inte ändrar det i e-tjänsten, behöver vi ändra det i efterhand, vilket kan innebära en merkostnad.
Med inkomst räknas all skatteplig inkomst som till exempel, lön, semesterersättning, övertidsersättning, föräldrapenning, sjukpenning, aktivitetsstöd, arbetslöshetsersättning mm.
Till din inkomst räknas exempelvis inte studiestöd, försörjningsstöd, barnbidrag, underhållsbidrag, bostadsbidrag, etableringsersättning/tillägg mm
Vi svarar gärna på dina frågor!
Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30