Ale kommuns logga
Lyssna på sidan Lyssna

Avgiftskontroll


Ale kommun genomför varje år en avgiftskontroll för att kontrollera att de familjer som har barnomsorg i kommunen betalar rätt avgift. Avgiften bestäms efter hushållets totala inkomst.

Det är en rättvise- och trygghetsfråga att alla familjer betalar rätt avgift enligt den taxa som finns.

Kommunen jämför de uppgifter som varje hushåll har lämnat in till till kommunen jämfört med den taxerade inkomsten från Skatteverket.

Avgiftskontrollen görs varje år under hösten.

Under 2020 avser kontrollen de familjer som hade barnomsorg 2018 då uppgifterna från Skatteverket inte är tillgängliga förrän efter två år.
2021 är det 2019 års uppgifter som kontrolleras osv.

Meddela rätt inkomst

Vårdnadshavare har ansvar för att meddela rätt inkomst och familjeförhållande så att barnomsorgsavgiften för hushållet blir rätt. Barnomsorgstaxan grundas på hushållets totala inkomst oavsett om det finns gemensamma barn eller inte.

Om du har betalat för mycket eller för lite barnomsorgsavgift

Om du har angett för låg inkomst kan du få betala mer i efterhand, om du har angett för hög inkomst kan du få pengar tillbaka.

En faktura kommer att skickas ut till dig som har betalat för lite barnomsorg där det famgår hur mycket du ska betala.

Bodde ni ihop under det aktuella året så har ni båda ansvar för att fakturan betalas. Det behöver inte innebära att det är den som har fått fakturan som ensam ska betala hela beloppet.

Ett brev kommer att skickas ut till dig som har betalat för mycket i barnomsorgsavgift. Du måste själv gå in i e-tjänsten som finns på kommunens hemsida och anmäla vilket konto pengarna ska utbetalas till.

Hur går kontrollen till?

Uppgifter om årsinkomst hämtas från Skatteverket. Vi delar din årsinkomst med tolv och får fram en beräknad månadsinkomst.
Den jämförs sedan med de inkomstuppgifter du har lämnat till kommunen.

Det finns möjlighet att få anstånd och en avbetalningsplan på fakturan, var vänlig kontakta oss på 0303-70 30 00.

Vi återbetalar eller fakturerar inte belopp som understiger 600 kr.


Relaterad information

Självservice

Kontaktcenter

Vi svarar gärna på dina frågor!

Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se

Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge

Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors

Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30

> Hitta till kontaktcenterlänk till annan webbplats

Sidan kontrollerades av:

den 2020-11-02