Vi använder cookies, inklusive tredjeparts, på vår webbplats för att den ska fungera så bra som möjligt. Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår cookie-policy.
Vårdnadshavare/sammanboende som arbetar kvällar och nätter då den ordinarie förskola/familjedaghem och fritidsverksamheten är stängd kan ansöka om barnomsorg på obekväm arbetstid. Med sammanboende menas de som är folkbokförda eller bor på samma adress.
Föräldrar som har gemensam vårdnad och är folkbokförda på olika adresser, förväntas att gemensamt lösa barnets behov av tillsyn på obekväm arbetstid. Vårdnadshavare/sammanboende har inte rätt till barnomsorg på obekväm arbetstid under föräldraledighet, sjukdom/sjukskrivning, arbetslöshet, vård av syskon, semester eller annan ledighet.
Du ansöker om barnomsorg på obekväm arbetstid på särskild blankett, kontakta administrationen för barnomsorg via kommunens kontaktcenter 0303-70 30 00.
Alla handlingar ska ha inkommit till utbildningsförvaltningen, administrationen barnomsorg fyra månader innan plats önskas.
Har ditt barn ingen tidigare placering i Ale kommun så gäller ordinarie placeringsregler. Du ansöker om plats via vår e-tjänst samt tar en kontakt med administrationen för barnomsorg.
Vi svarar gärna på dina frågor!
Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30