Länk till startsidan

Konstprojektet i Nol

Vad behövs för att en plats ska kännas trevlig att vistas på? Hur ser en framtid ut där alla resenärer kan känna sig trygga? Framtidens stationsmiljöer – från platser att lämna till platser att vara är ett projekt som pågått från november 2024 till september 2025.

Framtidens hållbara stationsmiljöer

Projektet har samlat kommuner, region, forskning, designer, filmare och författare för att ta fram bilder av framtidens hållbara stationsmiljöer 2040. Arbetet har skett med utgångspunkt i Nol Station i Ale kommun där unga och äldre har involverats i samtal och möten kring Nols historia, nutid och framtid.

I projektet har även författaren och journalisten Marit Kapla medverkat och utifrån intervjuer med invånare skrivit en dikt om Nol.

med älven är det fyra vägar som går parallellt
människors vägar går också parallellt
även om man bor tillsammans eller väldigt nära

det står i korsord, trångt sund, nor
jag övade mig att uttala rätt, inte säga noll utan Nol
det var nån som hade fått ett brev, då stod det number one

när vi svängde av motorvägen och jag såg industriområdet
så tänkte jag nää här kommer jag inte hamna
vi flyttade hit i februari det var vitt med snö
det var Tudors batteri som var svart och rött
grönt, mycket grönt

jag är född 13, så jag är 12
jag är inte född här, jag pratar min dialekt
jag har aldrig haft nåt sug egentligen för att dra mig in till stan

det är fyra kilometer sen får alla medaljer
bönor, lök, rädisor, mangold
vi brukar vara vid lekplatserna mest

så säger han till mig
du jag var ute och gick på Oljoberget häromkvällen halv elva eller nåt
då stod det en gubbe där nånstans och murade och hade på musik och sjöng
är de inte riktiga där uppe?
jag vågade inte säga att det var jag

det brann nånstans här, vi åkte förbi, det var svart och huset var borta
jag var lokalvårdare det var jobbigt och slitsamt
ja, det är egentligen lite negativt får man säga det också?
alltså Göta älv då?
vart är det?

varje tisdag och torsdag och så har vi match på lördag eller söndag
förr hette det Nols IK men nu säger de Nol IK
jag har varit här hela mitt liv i Sverige
ja nu avbröt jag men Västtrafik tar alldeles för mycket betalt

den här ån det är ljudet när den forsar under bron
smäller fyrverkerier på natten eller slår sönder glas
jag gick fram till chauffören och sa, är vi i Romelanda snart?
nej, sa han, det är du inte, du är i Nol

luften som släpptes ut ifrån Syntes när det luktade björnklister
jag gick runt med namnlistor
det var stoppljus överallt korsningar
när de byggde Röda dalen så var alla hus röda
det var kärleken

det finns inga badställen så jag brukar åka till Hultasjön
dom med bil verkar alltid välja bilen före tåget
jag kommer från Aten jag pratade med min mamma i morse
det var fyrtio grader
jag sa här regnar det och är kallt och blåser

jag satt på bussen och älven var spegelblank
då kommer det två svanar och flyger alldeles ovanför ytan
det finns en lekplats mellan höghusen där borta
nu är jag inte längre anonym, jag är en del av det här samhället
det känns som jag har kommit hem

vi brukar köra pantgömme
programmerare kanske eller designer
du ska springa upp och ner som ett gummiband
där ska det byggas det har redan börjat

jag föddes hemma i mitt hus här i Nol
min pappa var barnmorska sen kom ambulansen
mormor och morfar var där
mormor gick ut med min storasyster på lekplatsen

kort och bra namn egentligen

Utifrån dikten har sedan elever från årskurs ett på Nolskolan fått i uppdrag av enhet kulturutveckling i Ale kommun att skriva en låt tillsammans med sin musiklärare Kalle Carlsson.

Låten finns att lyssna på här: LÄNK.

Jag föddes hemma i mitt hus,
här i Röda Dalen
Vi brukar leka pantgömme och kull
När området byggdes, målades alla husen röda
De sa det var för kärlekens skull

Och jag minns när jag var liten
vi satt på bussen, hade handlat mat
Jag längtade hem och hade tröttnat
på de vuxnas tråkiga prat

Så jag gick fram och sa till chauffören, är vi i Romelanda snart?
nej, hörru du, sa hon och skrattade, du är i Nol
Men det är cool
Det är alltid cool
Ja, det är cool – att va i Nol!

Det kan blåsa och det regnar men
älven är oftast blank och fin
Med svanar som flyger över ytan
Jag är en del av den här platsen
Men jag vet ingenting om Wien
För jag har bott på Kärrvägen femtiofem

Uppdaterades: 7 maj 2026
Informationsägare: Kommunledningsförvaltningen