Ale kommuns logga
Lyssna på sidan Lyssna

Färdtjänst

Information om färdtjänst från Ale kommun på teckenspråk.

Det här tecknar hon i filmen:

Färdtjänsten är till för dig som har ett funktionshinder och inte kan resa med kollektivtrafiken på egen hand. Du ansöker genom att kontakta kommunens färdtjänsthandläggare. Skriftlig ansökan och läkarutlåtande ska lämnas in. Även hembesök kan bli aktuellt.

Kontaktuppgifter hittar du i kontaktrutan. Klicka på kontakt till höger.

Vid en resa med färdtjänst kan du få åka tillsammans med andra färdtjänstresenärer som har ungefär samma resväg. Det händer att du inte alltid får åka närmaste vägen till ditt resmål. Du får resa så ofta du behöver och om du uppger det i samband med beställningen får du ta med dig en medresenär under resan.

Medresenären betalar en egenavgift, samma som du som är beviljad färdtjänst. Din beställning görs hos Västtrafiks beställningscentral, telefon 020-91 90 90. Samtalet är gratis. Färdtjänstresa ska beställas i förväg. Resan ska beställas i så god tid som möjligt, dock senast en timma före beräknad avresa.

Det kan bli viss förskjutning av den utlovade avresetiden. Har fordonet inte kommit 15 minuter efter utlovad avresetid så ring Synpunkten på Västtrafik.

Kontaktcenter

Vi svarar gärna på dina frågor!

Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se

Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge

Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors

Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30

> Hitta till kontaktcenterlänk till annan webbplats

Sidan kontrollerades av:

den 2014-10-16