Ale kommuns logga
Lyssna på sidan Lyssna

Så fungerar kommunen

Informationen är på lättläst svenska


På de här sidorna kan du läsa mer om
hur politiken i Ale fungerar.

Du kan också läsa om vad politikerna gör.

Politikerna är de personer som bestämmer
i kommunen.

Klicka på den rubrik i mynen du vill veta mer om.

Hur väljer vi politikerna i kommunen

Vart fjärde år håller hela Sverige val.
I valet väljer vi som bor i Sverige vilka partier
som ska bestämma i riksdagen, landstingen
och kommunerna.

Ett parti består av en grupp människor
som kallas politiker.

Politikerna i ett parti tycker samma saker
om hur riksdagen, landstingen och kommunerna
ska styras.

De partier och politiker som bestämmer i Ale
har alltså blivit valda av folket som bor i Ale.

Nästa gång vi får välja är år 2022.

Kontaktcenter

Vi svarar gärna på dina frågor!

Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se

Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge

Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors

Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30

> Hitta till kontaktcenterlänk till annan webbplats

Sidan kontrollerades av:

den 2020-10-09