Ale kommuns logga
Lyssna på sidan Lyssna

Personlig assistans

Du som har en omfattande funktionsnedsättning kan ha rätt till insatsen personlig assistans om du behöver hjälp med det som kallas grundläggande behov. Personlig assistans är ett personligt utformat stöd som ges i olika situationer av personliga assistenter. Syftet med insatsen är att du ska kunna leva så självständigt som möjligt och på det sätt du vill.

Vad är personlig assistans?


Assistansen är utformad efter dig och dina behov. Personlig assistans innebär att personliga assistenter hjälper dig med sådant som du inte kan göra själv. Till grundläggande behov räknas till exempel att du behöver hjälp med att tvätta dig, äta, klä av dig och klä på dig, andas, gå på toaletten och kommunicera med andra. Du kan även ha rätt till personlig assistans för andra personliga behov i vardagen om du behöver hjälp med de grundläggande behoven. Det kan till exempel vara att ta hand om ditt hem, förflytta dig eller att delta i olika aktiviteter.

Både barn och vuxna kan få personlig assistans. För att få rätt till personlig assistans behöver du vara yngre än 65 år. Du som har fått beviljad personlig assistans får behålla beslutet även efter att du har fyllt 65 år.

Ansöka om personlig assistans


Du ansöker om personlig assistans hos socialsekreterare på biståndsenheten. Du når dem genom Ale kommuns Kontaktcenter.

Om du har en omfattande funktionsvariation och har beviljats personlig assistans mer än 20 timmar per vecka, kan du ansöka om statlig assistansersättning från Försäkringskassan.

Att välja assistansanordnare


Du som beviljats insatsen personlig assistans har möjlighet att välja kommunen, en privat utförare eller själv vara arbetsgivare för dina assistenter.

Kommunen som assistansanordnare


I Ale har vi en bred kompetens kring funktionsvariationer och kunskap om lagar och regler. Hos oss finns engagerade medarbetare som vill göra skillnad i din vardag. Du har ett medbestämmande i hur din assistans utformas.

Kommunen har personliga assistenter som arbetar under en enhetschef. Insatsen personlig assistans ges av ett antal personer, så kallade personliga assistenter. Till enheten hör också en arbetsledare och en stödpedagog.

Om du väljer Ale kommun som anordnare av din assistans får du information om vad det innebär av oss. Vi går igenom ditt stödbehov och upprättar en genomförandeplan. Kommunen ansvarar för rekrytering, anställning, schemaläggning, vikarieanskaffning, arbetsledning, löneutbetalning och administration. Du har ett inflytande över valet av dina assistenter och får en utsedd kontaktpersonal som arbetar hos dig.

 

Kontakt

Biståndsenheten


Du når Biståndsenhetens socialsekreterare via kontaktcenter:
Telefon: 0303-70 30 00



Relaterad information

Självservice

Kontaktcenter

Vi svarar gärna på dina frågor!

Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se

Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge

Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors

Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30

> Hitta till kontaktcenter Länk till annan webbplats.

Sidan kontrollerades av:

den