Vi använder cookies, inklusive tredjeparts, på vår webbplats för att den ska fungera så bra som möjligt. Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår cookie-policy.
En bouppteckning och en dödsboanmälan är en sammanställning av dödsboets tillgångar och skulder
Enligt Ärvdabalken kap 20 § 1 ska bouppteckning göras efter en avliden person, för att kartlägga tillgångar och skulder. Den ska lämnas till Skatteverket. Oavsett tillgångar i boet kan den anhörige själv göra bouppteckningen och sända denna till Skatteverket inom 3 månader.
Bouppteckningsblankett kan beställas via telefon: 0771 567 567 eller på hemsidan skatteverket - bouppteckning Länk till annan webbplats.
Om den avlidne saknar tillgångar eller om den avlidnes tillgångar inte räcker till annat än begravningskostnader och andra utgifter med anledning av dödsfallet kan bouppteckningen ibland ersättas av en så kallad dödsboanmälan.
Om fast egendom eller tomträtt finns kan dödsboanmälan inte göras.
För att det ska gå att göra en dödsboanmälan ska bostad och tillgångar lämnas helt orört till dess att dödsbohandläggare tagit del av innehållet. Omsorgs- och arbetsmarknadsnämnden prövar och upprättar dödsboanmälan om förutsättningarna är uppfyllda.
Tjänsten är kostnadsfri.
Vi svarar gärna på dina frågor!
Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30