På ale.se använder vi kakor för att löpande förbättra webbplatsen. Du väljer själv om du accepterar kakor. Läs mer om kakor och hur du stänger av kakor i din webbläsare.
Om du tycker att det känns otryggt att vara ensam hemma eller att du är orolig för att ramla och inte kunna ta dig upp själv kan du ansöka om ett trygghetslarm av oss.
Du ansöker om trygghetslarm hos kommunens kontaktcenter. Du betalar en avgift för trygghetslarm enligt gällande taxa.
Själva trygghetslarmet är en sändare, som skickar signaler till kommunens larmcentral. Dessutom kan du ha en larmklocka. Larmet är anslutet till sändaren – trygghetslarmet.
Larmcentralen Tunstall tar emot alla larm. Personalen på larmcentralen ringer upp dig när du larmar. Medan ni pratar bedömer personen från larmcentralen om du behöver hjälp av hemtjänsten eller om larmet har gått av misstag. Om du behöver hjälp får hemtjänsten ett elektroniskt meddelande om att de ska besöka dig.
När hemtjänstpersonalen sedan kommer hem till dig registrerar de sig genom att skicka ett sms (meddelande med mobiltelefonen) till larmcentralen.
Alla registreringar hamnar i en lista där du och hemtjänsten kan följa upp larmen
I det nya systemet kontrolleras alla larm genom att larmen automatiskt skickar en signal till larmcentralen en gång per dygn. Om testen visar att det är fel på larmet kontaktar kommunens tekniker dig för att ta reda på vad problemet är och lösa det.
Enhetscheferna inom hemtjänsten kontrollerar regelbundet vad hemtjänstpersonalen har gjort hemma hos dig och om det stämmer med det du och biståndsbedömarna har kommit överens om.
Alla nyanställda och vikarier får utbildning i hur de ska registrera sig när de kommer hem till dig och hur de ska beskriva sitt arbete.
Handläggare funktionshinder
Funktionshinderenheten tar emot ansökningar, utreder och fattar beslut om insatser som personlig assistens, bostad med särskild service, daglig verksamhet, kontaktperson, ledsagare, avlösare.
Telefontider: måndag–fredag klockan 8.30–9.30
Handläggare Äldreomsorg
Handläggarna inom äldreomsorgen tar emot ansökningar, utreder och fattar beslut om insatser om exempelvis hemtjänst, trygghetslarm, avlösning i hemmet, avlastning.
Telefontider: måndag–fredag klockan 8.30–9.30
Du når biståndsenheten via kontaktcenter:
Telefon: 0303-70 30 00
Vi svarar gärna på dina frågor!
Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30