Ale kommuns logga
Lyssna på sidan Lyssna

Val av utförare i hemtjänsten

Du som beviljats hemtjänst i Ale kommun kan själv välja vem som ska utföra din hemtjänst. Du kan välja antingen kommunen eller någon av de externa utförare som kommunen godkänt. Du kan byta utförare när du vill.

Kommunens hemtjänst ansvarar för trygghetslarm nattetid samt alla övriga insatser på natten mellan klockan 22.00 och 07.00.

För närvarande finns det inte möjlighet att välja någon extern utförare, då det inte finns någon som är godkänd av kommunen just nu.

Du som redan har hemtjänst

Du som har hemtjänst och är nöjd med din utförare behöver inte göra någonting. Din hemtjänst fortsätter att komma som vanligt. Om du inte är nöjd med din nuvarande utförare kan du byta.

Vem får välja

För att få göra ett val måste du först ha ett biståndsbeslut på hemtjänst från någon av kommunens biståndshandläggare. Oavsett vilken utförare du väljer får du hjälp med de insatser som står i ditt beslut.

Så väljer du

I samband med att du får ditt biståndsbeslut får du skriftlig information om vilka utförare du kan välja mellan. Du får också en blankett där du fyller i ditt val av utförare. Du kan också göra ditt val via en e-tjänst som du hittar under relaterad information.

På sidan Godkända utförare av hemtjänst hittar du information om de utförare du kan välja mellan.

Om du inte väljer

Om du inte vill eller kan välja utses kommunens egna hemtjänst automatiskt som utförare åt dig.

När du valt

När du gjort ditt val kommer din utförare att kontakta dig. Utifrån ditt bistånd gör ni tillsammans upp en plan för hur du vill ha din hjälp utförd.

Du kan ändra dig

Om du inte är nöjd med den utförare som du har valt kan du när du vill göra ett nytt val. Kontakta din biståndshandläggare för hjälp eller ladda ner blanketten för val och omval av utförare. Bytet sker fem vardagar efter ditt omval.

Områdesindelning

Kommunen är indelad i tre geografiska områden, Norr (Hålanda, Skepplanda, Starrkärr, Kilanda, Älvängen), Mitt (Alafors, Nol, Nödinge) och Söder (Bohus, Surte).

Avgift

Kostnaden är densamma oavsett om det är kommunen eller en privat utförare som hjälper dig. Exakt vad du betalar framgår av ditt biståndsbeslut. Du kan läsa mer om taxor och avgifter under relaterad information.

Kontakt

Biståndsenheten


Handläggare funktionshinder
Funktionshinderenheten tar emot ansökningar, utreder och fattar beslut om insatser som personlig assistens, bostad med särskild service, daglig verksamhet, kontaktperson, ledsagare, avlösare.

Telefontider: måndag–fredag klockan 8.30–9.30

 

Handläggare Äldreomsorg
Handläggarna inom äldreomsorgen tar emot ansökningar, utreder och fattar beslut om insatser om exempelvis hemtjänst, trygghetslarm, avlösning i hemmet, avlastning.

Telefontider: måndag–fredag klockan 8.30–9.30



Administratörer
Administratörer utreder och beslutar om avgifter som är kopplade till vissa insatser.

Du når Biståndsenheten via kontaktcenter:
Telefon: 0303-70 30 00

Relaterad information

E-tjänster & blanketter

-tjänster, blanketter

  1. E-tjänster och blanketterlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontaktcenter

Vi svarar gärna på dina frågor!

 

Kontaktcenter

Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se

 

Besöksadress

Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge

 

Postadress

Ale kommun
449 80 Alafors

Öppettider

Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30

Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan kontrollerades av:

den 2019-02-19 

 

Kontakta oss


Kontaktcenter
Telefonnummer: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besök: Kommunhus Nödinge, Ale torg
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kommunkarta

Karta

Klicka på kartan för att komma till en större karta.