Ale.se använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Om du har behov av stöd och hjälp i din vardag kan du ansöka om hemtjänst. Hemtjänsten utför insatser så att du som är äldre eller funktionshindrad ska kunna leva ett självständigt liv och bo kvar hemma så länge som möjligt.
För att få hemtjänst behövs ett biståndsbeslut. Utifrån socialtjänstlagen (SoL) har alla rätt att ansöka och sedan få ett beslut som fattats efter individuell behovsbedömning. Alla ansökningar behandlas skyndsamt.
Du kan göra dina ansökan via blankett som du hittar under e-tjänster, blanketter "Ansökan om bistånd".
När en ansökan om hemtjänst är gjord inleder socialsekreteraren en utredning och gör en bedömning av dina behov för att se hur de bäst kan tillgodoses. Utredningen ligger sedan till grund för ett beslut som innebär att ansökan antingen beviljas eller avslås.
Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga. Information om hur det går till lämnas av socialsekreteraren.
Så snart socialsekreteraren är färdig med utredningen och har fattat beslut startar arbetet för att du ska få ditt stöd. Socialsekreteraren skickar biståndsbeslutet till din utförare som tillsammans med dig planerar hur och när stödet ska ges.
Du som har hemtjänst i Ale kommun kan själv välja vem som ska utföra din hemtjänst. Du kan välja antingen kommunen eller någon av de externa utförare som kommunen har godkänt. Du kan byta utförare när du vill och hur ofta du vill. I dagsläget finns enbart Ale kommun som utförare av hemtjänst.
Läs mer om att välja och byta hemtjänstutförare.
Kommunens hemtjänst ansvarar för trygghetslarm samt alla insatser på natten mellan klockan 22.00 och 07.00.
Avgiften för hemtjänst grundas på din inkomst och du betalar en viss summa enligt gällande maxtaxa. Du är alltid garanterad att få behålla en viss summa pengar i månaden. Du betalar alltid samma summa oavsett vem som utför din hemtjänst. Läs mer om taxor och avgifter.
Handläggare funktionshinder
Funktionshinderenheten tar emot ansökningar, utreder och fattar beslut om insatser som personlig assistens, bostad med särskild service, daglig verksamhet, kontaktperson, ledsagare, avlösare.
Telefontider: måndag–fredag klockan 8.30–9.30
Handläggare Äldreomsorg
Handläggarna inom äldreomsorgen tar emot ansökningar, utreder och fattar beslut om insatser om exempelvis hemtjänst, trygghetslarm, avlösning i hemmet, avlastning.
Telefontider: måndag–fredag klockan 8.30–9.30
Administratörer
Administratörer utreder och beslutar om avgifter som är kopplade till vissa insatser.
Du når Biståndsenheten via kontaktcenter:
Telefon: 0303-70 30 00
-tjänster, blanketter
Vi svarar gärna på dina frågor!
Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30