Ale kommuns logga
Lyssna på sidan Lyssna

Nyckelfri hemtjänst

Nyckelfri hemtjänst innebär att ett elektroniskt lås monteras på din dörr och att hemtjänstpersonalen på så sätt inte behöver hantera nycklar när de besöker dig. Risken för att nycklar hamnar i orätta händer försvinner därmed.

En hand håller upp en mobiltelefon framför en dörr med elektroniskt lås.

Elektroniskt lås. Foto: Tunstall

Om nyckelfri hemtjänst

Med nyckelfri hemtjänst kan hemtjänstpersonalen snabbare kan vara på plats hos dig om det skulle behövas, utan att först behöva åka och hämta nyckel, vilket ger dig en ökad trygghet.

Vem får ett elektroniskt lås?

Du som bor i Ale kommun och har hemtjänstinsatser, trygghetslarm får ett elektroniskt låssystem monterat på din dörr. Elektroniskt lås (E-lås) är till för att säkerställa kvalitén/säkerheten vad gäller nyckelhantering.

Så fungerar låset

När hemtjänstpersonalen besöker dig kan de låsa upp din dörr med hjälp av en speciell mobiltelefon. Med speciell mobil menar vi en mobil med utökad säkerhet. Du och dina närmaste använder er hemnyckel som vanligt, det elektroniska låssystemet påverkar inte ditt vanliga lås.

Hög säkerhet

Det går inte att öppna med vilken mobiltelefon som helst. De mobiltelefoner som används är hemtjänstens godkända mobiltelefoner och de håller en hög säkerhet då personalen loggar in med personliga inloggningsuppgifter. Endast behörig personal har tillgång till och kan använda mobiltelefonerna. Om mobilen tappas eller blir stulen spärras den omedelbart och blir då obrukbar. Alla mobiler har inställningen att efter tre felaktiga pinkodsförsök så återställs mobilen som att den är helt ny. Mobilen är då obrukbar.

Montering av låset

Montering av låsen sker av kommunens tekniker. Teknikern legitimerar sig, så du kan vara säker på att det är rätt person. Låsenheten monteras på insidan av din ytterdörr och syns inte utifrån. Ni kan använda er hemnyckel som vanligt och låsenheten påverkar inte ert vanliga lås. Låssystemet medför inte någon kostnad för dig.

Upphör dina hemtjänstinsatser monterar kommunens tekniker bort enheten och dörren återställs som den såg ut från början.

Har du frågor om nyckelfri hemtjänst?

Det är viktigt att du känner dig trygg med din omsorg. Har du frågor om nyckelfri hemtjänst vänder du dig till Ale kommun via kontaktcenter 0303-70 30 00.

Vanliga frågor och svar

Det underlättar hemtjänstens arbete eftersom de då inte behöver hålla ordning på en stor mängd nycklar. I stället kan de öppna med en speciell mobil. Låset ger större trygghet och säkerhet för både dig och personalen. Dessutom innebär det att hemtjänstpersonalen snabbare kan vara på plats hos dig om det skulle behövas, utan att först behöva åka och hämta nyckel, vilket ger dig en ökad trygghet.

Nej, ditt lås kommer att fungera precis som vanligt. Du låser med vredet eller din nyckel precis som du brukar.

Det elektroniska låset har egen batteriförsörjning. För att öppna en dörr krävs varken nätspänning eller mobiltäckning. Det fungerar alltså även om det skulle bli strömavbrott.

Nej, det kommer inte att kosta dig någonting. Kostnaden betalas i sin helhet av kommunen.

Nej, det blir ingen åverkan på din dörr.

Nej, det elektroniska låset förändrar inte försäkringsskyddet (skalskyddet) i hemmet. Det befintliga låset är helt oförändrat efter installationen, vilket är extra viktigt om man har ett säkerhetslås på dörren.

Låset drivs av batterier med lång hållbarhet. Systemet varnar i god tid innan det är dags för batteribyte. Du behöver inte själv hålla koll på detta, det gör teknikerna. Batteribyte är enkelt och görs av kommunens tekniker.

Då återställer kommunens tekniker ditt lås till samma skick som det var innan det elektroniska låset installerades.

Hemtjänsten kommer att ha kvar en nyckel för säkerhetsskull. Den förvarar vi inlåst i ett nyckelskåp i hemtjänstlokalen. Den andra nyckeln återlämnar vi till dig. Vid ny installation av e-lås behöver vi en nyckel från dig, för att förvara i låst nyckelskåp hos hemtjänsten, för säkerhetsskull.

Nej, endast behörig personal kan komma in hos dig genom att använda den speciella mobiltelefonen.

Om personalen tappar sin mobil kommer den att spärras omgående och därmed bli helt obrukbar. Alla mobiler har inställningen att efter tre felaktiga pinkodsförsök så återställs mobilen som att den är helt ny och kan då inte användas.

Relaterad information

Kontaktcenter

Vi svarar gärna på dina frågor!

Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se

Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge

Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors

Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30

> Hitta till kontaktcenterlänk till annan webbplats

Sidan kontrollerades av:

den 2021-01-21