Länk till startsidan

Artikeln publicerades kl

Mobilfri skola från hösten

Mer fokus på lektionerna, mindre mobbning och mer umgänge på rasterna. Det är målet när alla grundskolor i Ale kommun blir mobilfria från höstterminen.

Elever i skolkorridor

Foto: Plattform/Scandinav

Enligt beslut från regeringen ska alla grundskolor i landet bli mobilfria. Syftet är bättre studiero, färre trakasserier och en tryggare skola. I Ale innebär det att alla kommunens grundskolor kommer vara fria från mobiltelefoner från höstterminens start 19 augusti. Detta gäller från förskoleklass upp till niondeklass samt på fritids.

Rent praktiskt innebär det att mobilerna lämnas in till läraren under skoldagens första lektion och sedan får eleverna tillbaka sin mobil när sista lektionen slutar. Under skoldagen förvaras mobilerna på en säker och låst plats.

För de elever som har undervisning utanför skolans område i exempelvis moderna språk kommer de kunna hämta ut sin mobil. I undantagsfall kan rektorerna besluta att eleven får ha sin mobil på lektionerna utifrån medicinska skäl.

Om du som vårdnadshavare behöver komma i kontakt med ditt barn under skoltid kontaktar du skolans expedition.

Vi har sammanfattat de vanligaste frågorna, kolla gärna in vår FAQ här

Informationsägare: Kommunikationsenheten