Artikeln publicerades kl
Företagare i Ale ger tummen upp för bygglov
Nu är resultatet från 2024 års servicemätning här. Undersökningen visar att företagen i Ale kommun fortsatt är nöjda med kommunens service. Den största förbättringen syns inom bygglov där Ale är en av de bästa klättrarna i landet eftersom vi förbättrat vårt nöjd-kund-index med mer än 20 enheter.

Foto: Ivar Huntington/Ale kommun
I 2024 års mätning förbättrar Ale kommun sitt totala nöjd-kund-index från föregående år från 69 till 72. I år placerar vi oss därmed på plats 125 bland alla medverkande kommuner.
Undersökningen bygger på företagens upplevelser av kontakten med kommunen inom bygglov, miljö- och hälsoskydd och livsmedelskontroll. Nöjdheten mäts i en skala 0–100 där företagare som har ett avslutat ärende i kommunen får svara på ett antal frågor om hur de upplevde hanteringen.
Tydlig förbättring inom bygglov
Nöjd-kund-index när det gäller bygglov har ökat från 58 till 81 mellan åren 2023 och 2024. Det visar att många företagare upplever en förbättring i service och bemötande när det gäller bygglovsärende. Något som kommunen arbetat mycket med under de senaste åren.
– Vi har arbetat aktivt för att förbättra både våra processer och servicen kring bygglov. Bland annat har vi regelbundet öppet hus där företagare kan ställa frågor direkt till våra handläggare. Årets resultat visar att företagarna märker skillnaden, och det känns väldigt roligt, säger Sonny Hellstrand, verksamhetschef för plan och myndighet i Ale kommun.
Satsning framåt på service till företagare
Ale kommun kommer under 2025 satsa ytterligare på service till företagare i ett projekt som heter ”Den serviceorganisation du själv vill möta”. Det är en satsning där flera kommuner kommer delta och dra nytta av varandras insikter.
Informationsägare: Kommunikationsenheten