STÄRKA HANDELN I ALE. I Ale finns det över 2200 företag verksamma inom många olika branscher. Samtidigt handlar merparten alebor sina varor och tjänster utanför Ale.
De sista åren har det blivit enklare att söka, jämföra och köpa saker via nätet. Resultatet är att fler väljer att handla sina varor och tjänster online. Samtidigt visar Googles egna undersökningar att 40% av alla sökningar som görs via dem har lokal anknytning - vi använder helt enkelt google för att hitta närmsta frisör, skoaffär och café.
Vi vill stärka handeln i Ale. För att göra detta behöver vi bli bättre på att synas - tillsammans. Därför startar vi nu ett handla-hemma-projekt. I flera steg ska vi på olika sätt stimulera vår lokala handel. Vi börjar med att göra aleföretag synligare på nätet och samtidigt lansera två nya besöksmål. Vill du vara med?
KOSTNADSFRI KURS. Måndag, 15/1, 08.30.16.00, Alafors Fabriker
Vi inleder Handla-hemma projektet med en heldagskurs i digital synlighet. Kursen är gratis, praktisk och öppen för dig som har eller ska starta ett företag i Ale.
Facebook Business och Google Analytics
Kursen är uppdelad i två delar. Du kan vara med på båda, eller bara närvara på den som verkar mest givande för dig.
Förmiddagen inleds med en genomgång av verktyget Google Analytics. Du får en rundvisning i systemet och en inblick i hur du kan analysera och tolka dina kunders digitala beteende på webbsidor som du äger (även facebooksidor funkar).
Efter lunch fortsätter vi med Facebook. Visste du att du kan öppna ett Business-konto på facebook vid vilken du kan skapa annonser, analysera data och följa upp kampanjer? Under eftermiddagen visar vi dig hur du startar en facebook-sida, gör ett event och skapar en egen annons.
Inga förkunskaper krävs - men ta med dator
Du förväntas ta med dig en egen dator men i övrigt behöver du inte ha några särskilda förkunskaper om vare sig Facebook eller Google. Ställ in dig på en intensiv dag med mycket information.
Förvänta dig praktiska färdigeter, inte strategisk inspiration
Vi ska hinna med mycket på få timmar. Fokus under dagen kommer vara att ge dig praktiska verktyg som du kan börja använda direkt för att öka din synlighet och närvaro online. Du bör ställa in dig på en intensiv dag där vi pratar mer om hur du gör, än hur du ska tänka. Vi kommer inte att prata så mycket om hur du gör en kommunikationsplan, planerar en kampanj eller hittar nya kunder.
KOSTNADSFRI RÅDGIVNING. 12 & 26 februari, Kommunhus Nödinge
I samband med Handla-hemma-projektet lanserar vi också en företagslots på tema digital synlighet. Vid två tillfällen i februari har du chans att under 30 minuter träffa rådgivare inom digital marknadsföring, design, konceptutveckling, eventplanering och kommunikation.
Såhär går det till
Du bokar en träff med samtliga rådgivare, antingen den 12 eller 26 februari. Under träffen finns samtliga rådgivare på plats och du bestämmer själv hur du vill lägga upp samtalet.
Rådgivarna delar med sig av tips och egna tankar kring det ämne du vill diskutera. De kan också identifiera vad det är du behöver arbeta vidare på och vad som fungerar bra. Du bokar en tid här.
Förbered dig så garanteras du en tid
För att du ska få ut så mycket som möjligt av träffen vill vi på Näringslivsenheten gärna prata lite kort med dig på telefon. Vi kommer att fråga dig vad du vill ha hjälp med, vad du har på gång och vad du hoppas få ut av rådgivningen.
Vi rekommenderar dig också att skriva ner en kort text om ditt företag och vad det är du vill diskutera under lotsen. Skriv gärna ner dina frågor direkt så kan rådgivarna förbereda sina svar till dig före mötet. Har du bilder, texter, filmer eller annat som du vill visa upp och prata om under rådgivningen? Bifoga även dem i mailet till oss! Du kan skicka allt till kristina.engstrand@ale.se eller stefan.alvetjarn@ale.se
Vid stort intresse kommer vi att prioritera de företag som skickat in material, beskrivande text om sitt företag samt frågor.
Skicka ditt material till oss
Du kan skicka ditt material till kristina.engstrand@ale.se eller stefan.alvetjarn@ale.se.
Du bokar och ser tillgängliga tider genom att klicka HÄR
Nedan ser du tiderna för företagslotsen.
12 februari
13.00-13.30
13.45-14.15
14.30-15.00
15.15-15.45
26 februari
13.00-13.30
13.45-14.15
14.30-15.00
15.15-15.45
SKAPA ETT BESÖKSMÅ/EVENT MED ANDRA FÖRETAG.
Vill du öka din försäljning, nätverka med andra företagare och samtidigt lära dig mer om hur du kan arbeta med evenemang och digital marknadsföring för att nå ut till befintliga och nya kunder? Då är detta ett perfekt tillfälle du inte får missa.
Starkare tillsammans
Handeln stärks av samarbeten. Förutom att öka vår digitala synlighet är det viktigt att vi samarbetar med varandra. Handla-hemma-projektet handlar därför också om att stötta företagssamarbeten.
Från och med nu och fram till april/maj 2018 har du möjlighet att delta i ett projekt där du, tillsammans med andra företagare i kommunen, får skapa ett tillfälligt besöksmål och/eller event. Vad ni gör är upp till er själva - det kan vara ett hälsoevent, en matrunda, en byggnadsvårdsmässa eller något helt annat.
Detta får du
Detta förväntas du bidra med
Hör av dig till oss för mer information
kristina.engstrand@ale.se - 0725 03 18 21
Kontaktcenter
Telefonnummer: 0303-33 00 00
E-post: kommun@ale.se
Besök: Kommunhus Nödinge, Ale torg
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Hitta hit