Vi använder cookies, inklusive tredjeparts, på vår webbplats för att den ska fungera så bra som möjligt. Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår cookie-policy.
Här får ni hjälp att komma igång med er förening, till exempel hur ni skriver stadgar och blir registrerade i kommunens föreningsregister.
1. Alla som är intresserade samlas till ett möte, där de bildar en provisorisk styrelse (interimsstyrelse).
2. En interimsstyrelse ska bestå av minst ordförande, sekreterare och kassör.
3. Interimsstyrelsens uppgift är att:
Till alla ansökningar ovan krävs ett utdrag ur protokoll eller årsmötesprotokoll där firmatecknare är utsedda. Protokollen ska vara justerade och vidimerade.
För att registrera din förening gör du en anmälan till Ale kommun genom vår e-tjänst Interbook Go Länk till annan webbplats.. Här klickar du på logga in i högra hörnet och sedan på Ny kund för att påbörja din registrering. Det går också bra att kontakta fritidsstaben via telefon 0303-703022 eller maila alefritid@ale.se för att få hjälp.
En förening får efter ansökan registreras i kommunens föreningsregister om föreningen uppfyller kraven för att vara en bidragsberättigad förening enligt kommunens bidragsbestämmelser och om föreningen lämnar in handlingar och uppgifter i enlighet med vad som ska bifogas en ansökan.
Till ansökan ska bifogas gällande stadgar, uppgift om föreningens organisationsnummer, plusgiro- eller bankkonto och kontaktuppgifter samt senaste verksamhetsplan, årsmötesprotokoll, verksamhetsberättelse, ekonomiska årsredovisning, revisionsberättelse och uppgift om aktuellt medlemsantal.
Registrering i kommunens föreningsregister innebär att uppgifter om föreningens namn, verksamhet, lokal och kontaktuppgifter blir publika. Ändras föreningens stadgar eller kontaktuppgifter, ska föreningen snarast uppdatera detta i föreningsregistret.
Föreningen tas bort från kommunens föreningsregister
Innan en förening tas bort från kommunens föreningsregister på annan grund än egen begäran, ska föreningen ges möjlighet att inom viss tid yttra sig eller åtgärda eventuell brist. En sådan skrivelse skickas via e-post till den adress som föreningen senast har angivit i föreningsregistret.
Vi svarar gärna på dina frågor!
Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30