Vi använder cookies, inklusive tredjeparts, på vår webbplats för att den ska fungera så bra som möjligt. Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår cookie-policy.
Om du är ansluten till en internetbank kan du betala dina fakturor från Ale kommun som e-faktura. Du slipper pappersfaktura, tjänsten är kostnadsfri och det är miljövänligt.
Om du behöver hjälp med att bli e-fakturakund kan du få vägledning av kontaktcenter på telefon 0303-70 30 00 eller genom att besöka kontaktcenter i Kommunhus Nödinge.
Det är en elektronisk faktura som skickas till dig via din internetbank, där fakturan går att titta på elektroniskt.
Hur anmäler jag mig till e-faktura?
Via din Internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Sök på ”Ale kommun” och fyll sedan i anmälningsformuläret. Om du vill betala fakturor avseende renhållning, vatten & avlopp med e-faktura, välj ”Ale kommun VA/Renhållning” och fyll i anmälningsformuläret.
Kan jag betala någon annans e-faktura via min Internetbank (t.ex. make/makas faktura)?
Ja, du fyller i både dina och din make/makas uppgifter på anmälningsformuläret.
Hur avanmäler jag mig från e-faktura?
Via din Internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.
Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min Internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Vissa banker erbjuder även sms och mailtjänster för att få information om att man fått ny e-faktura.
Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Ale kommun.
Vilken information får jag på e-fakturan?
E-fakturans utseende och uppgifter är de samma som på pappersfaktura.
Alla uppgifter såsom OCR-nummer, belopp och förfallodag finns redan registrerade i fakturan. Du anger bara vilket bankkonto du vill betala från och signerar som vanligt. När din elektroniska faktura är betald lagras den i din Internetbank.
När du har godkänt din e-faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.
E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.
Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din e-faktura utgår betalningspåminnelse som skickas i pappersform. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Ale kommun.
Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?
Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan eller ytterligare information om e-faktura, kontakta den referens som finns angiven på fakturan.
Vi svarar gärna på dina frågor!
Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30