Vi använder cookies, inklusive tredjeparts, på vår webbplats för att den ska fungera så bra som möjligt. Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår cookie-policy.
Om det saknas en adress till ett bostadshus och dess entré/er så är det fastighetsägarens ansvar att meddela samhällsbyggnadsförvaltningen.
Varje bostads-, industri-, och verksamhetsbyggnad ska ha en adress som anger var den är belägen. Våra adresser utgör grunden för folkbokföringen och postens verksamhet. Alla nya hus som byggs får en adress i samband med att bygglov beviljats. Det är först när en adress är fastställd som folkbokföring kan ske.
Samhällsbyggnadsförvaltningen tar fram förslag på vägnamn som lämnas till samhällsbyggnadsnämnden för beslut.
Sedan 1 september 2010 ansvarar samhällsbyggnadsförvaltningen för ajourhållning av Lantmäteriets lägenhetsregister. Fastighetsägare är skyldiga att lämna uppgifter till lägenhetsregistret. Det innebär att du som äger ett hus med två eller flera lägenheter ska rapportera nybyggda, förändrade och borttagna bostadslägenheter. Det gör du genom att använda e-tjänsten "Ajourhållning av lägenhetsregister för flerbostadshus Länk till annan webbplats.".
Följande uppgifter ska lämnas in:
Alla lägenheter ska vara numrerade efter en nationell standard. Lägenheternas nummer (fyrsiffrigt) ska finnas anslagna väl synligt i fastigheten.
Vi svarar gärna på dina frågor!
Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30