Vi använder cookies, inklusive tredjeparts, på vår webbplats för att den ska fungera så bra som möjligt. Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår cookie-policy.
På de här sidorna får du reda på vad du ska göra med ditt hushållsavfall, grovavfall och det farliga avfallet. För att minska ditt avfall finns tips på hur du gör för att dina saker kan återanvändas. Här finns också information om avfallsabonnemang och om olika extratjänster som kommunen tillhandahåller.
Kommunens ansvar när det gäller renhållning är att:
Om du väljer den billigaste lösningen med matavfallssortering samt hämtning av tidningar och plast- och pappersförpackningar behöver du ha plats för tre olika sopkärl.
Det är viktigt att sopkärlet står på en plats som fungerar för våra renhållningsarbetare. Om det inte finns en bra möjlighet att hämta ditt kärl vid din tomt kan du behöva placera ditt kärl på en annan plats utanför tomten. Till exempel kan det vara så att sopbilen inte kan ta sig in på vägen eller att det inte finns någon vändplats.
Vi har en miljöstyrande taxa för sophämtning (beslutad i kommunfullmäktige). Det innebär att du betalar olika mycket beroende på hur stor din avfallsbehållare är, hur ofta vi hämtar dina sopor och om du sorterar ditt avfall.
Vi vill helt enkelt att du ska sortera så mycket som möjligt av ditt avfall så långt det går. När vi sorterar soporna så de hamnar på rätt ställe mår både vi människor och miljön bättre. Därför får du som sorterar och hjälper till en lägre avgift än om du väljer att slänga allt avfall blandat i samma sopkärl.
Läs mer om hur du väljer abonnemang och vad det kostar.
Har du lite avfall, utrymmesbrist eller en trång väg? Då kan du och grannarna ha en gemensam avfallslösning där ni fördelar kostnaden per hushåll. Alla ingående hushåll måste ha samma typ av abonnemang.
Sopbilen tömmer kärlet varannan vecka. Det finns även möjlighet att ansöka om dispens för utökat hämtningsintervall Länk till annan webbplats., var fjärde vecka eller var tredje månad.
Komposterar du hemma finns det även möjlighet att ansöka om längre hämtningsintervall för hushåll. Länk till annan webbplats.
När röd dag infaller i veckan kan hämtningsdagen tidigare- eller senareläggas en eller flera dagar.
Telefontid vardagar kl 09.30-12.00.
Telefon: 0303-70 31 08
E-post: renhallning@ale.se
Vi svarar gärna på dina frågor!
Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30