Ale kommuns logga
Lyssna på sidan Lyssna

Träffa våra medarbetare

I Ale kommun är vi 2 300 anställda som ska ge Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Här berättar några av dem om hur det är att arbeta i Ale.

Gatuingenjör Tobbe Engström.

Tobbe Engström, gatuingenjör i Alebornas tjänst. Foto: Ale kommun

Tobbe Engström är gatuingenjör på infrastrukturavdelningen på sektor samhällsbyggnad. Hans jobb går ut på att hjälpa Aleborna med allt möjligt inom infrastrukturområdet. Och han älskar det.

Berätta om ditt jobb

– Mitt jobb är mycket varierande då jag har ansvar för det mesta inom gatan oavsett vad det handlar om. Exempelvis måste man ha tillstånd att få gräva på allmän platsmark i Ale kommun och då skickas det till mig. Sedan ser jag till att det blir asfalterat och återställt. All fiberdragning som sker i kommunen passerar mig då jag samarbetar med mark- och exploateringsenhten och VA-enheten för att kolla var de får lägga fibern.

– Jag ansvarar för att flytta på skrotbilar i kommunen. Lokala trafikföreskrifter är också något som jag skriver samt att jag har parkeringsövervakningen. Jag är kontaktperson för vägföreningarna och kommunen när det kommer till diverse drift saker och är behjälplig med mesta för dom. Fri sikt tar jag hand om och ser till så att det klipps i korsningar och utfarter för att säkra trafiksituationen, där jag även mäter hastighet på vägarna runt om i kommunen.

– Mitt samarbete med parkenheten är stort då vi jobbar åt samma håll och vill ha ordning i samhället och det är ett mycket bra gäng som gatu- och parkchef Anders Alfredsson har så det blir ordning. Det är många samtal som kommer in angående allt från att det är ett brunnslock som är löst till att det finns krockade bilar. Ibland så får jag åka ut och medlamellan två grannar som inte kan komma överens om var dom parkerar sina fordon exempelvis.

– Jag håller även på med projekt som att bygga gång- och cykelvägar på diverse ställen. Sedan blir jag inkopplad på en del olika projekt eftersom jag har delvis kunskap om vissa saker samt att det kanske jag som ska drifta dessa nybyggnader när allt står klart och då pratar vi vägar.

Varför har du valt det jobbet?

– Jag har alltid brunnit för att ha ansvar vilket jag haft i mina tidigare arbeten också och när möjligheten dök upp till denna tjänst så kändes det som att tjänsten var som skapt för mig. Jag vill även ha varierande uppgifter vilket detta är, samt att det är roligt att jobba i den kommunen som man själv bor i.

Varför jobbar du i Ale kommun?

– Jag är anställd av skattebetalarna i Ale kommun och då är det min uppgift att se till så att dom får tillbaka något på skatten och ser resultat. Det är mycket viktigt att lyssna på medborgarna. Sedan kan man inte göra under men jag märker tydligt hur glada de flesta blir när man är ute och träffar dem och diskuterar ett problem för att sedan lösa det på bästa sätt.

– Jag är jättemycket ute och kollar diverse saker och man träffar alltid någon som vill prata om något eller ha en synpunkt. Jag antecknar det och ser om det finns något jag kan göra. Har jag sedan gjort något åt detta problem så vet jag att då är just denna medborgaren nöjd, vilket gör mig glad.

Hur länge har du jobbat i Ale kommun?

– Snart tre år.

Beskriv framtiden

– Jag hoppas att samarbetet med gata- och parkenheten blir än tydligare och att infrastruktur och parken på något sätt går under samma avdelning.

När trivs du som bäst på ditt jobb?

– När jag har som mest att göra och det flyter på med allting, telefonen ringer hela tiden samt att det ploppar in mejl. Under denna tiden dricker jag mitt kaffe och löser problemen. När jag går hem på eftermiddagen och jag har läst alla inkomna mejl och avslutar dagen med att veta att i morgon är en ny dag med nya möjligheter för dagens problem är lösta. Då är jag glad. Sedan givetvis min trevliga kollegor oavsett avdelning.

Vad gör dig engagerad?

– Det som jag verkligen brinner för är att se till så att andra får den hjälp de förtjänar. Oavsett om det är privat eller på jobbet så har jag alltid engagerat mig för att gör andra nöjda.

Kontaktcenter

Vi svarar gärna på dina frågor!

Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se

Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge

Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors

Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30

> Hitta till kontaktcenterlänk till annan webbplats

Sidan kontrollerades av:

den 2020-04-06