Ale kommuns logga
| Translate
Use Google to translate the web. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Besökarelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Lyssna på sidan Lyssna

Servicedeklaration

Färdtjänst är en kompletterande kollektiv transportform (Lag om färdtjänst). Färdtjänst är tillgänglig för personer med en funktionsnedsättning som är bestående i minst 3 månader samt har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationer.

Färdtjänsten utförs av Västtrafik i vanliga personbilar eller i anpassade fordon utifrån funktionsnedsättningens omfattning. Färdtjänsttillståndet gäller i kommunerna i Västra Götalands län samt Kungsbacka kommun. Egenavgift vid färdtjänstresa betalas enligt gällande taxa.

Tillstånd för färdtjänst i annan kommun, utanför färdtjänstområdet, kan utfärdas vid längre vistelser. 

Färdtjänst får inte användas för resor som bekostas av landsting (sjukresor), försäkringskassa eller annan myndighet. Färdtjänst gäller inte heller för resor i tjänsten eller betald föreningsverksamhet.

Färdtjänsttillstånd kan återkallas om:

  • kriterierna enligt Lag om färdtjänst inte längre uppfylls
  • anpassningar inom kollektivtrafiken kommit långt
  • det sker allvarliga eller upprepade överträdelser av regler och villkor för färdtjänst.

Vi lovar att

  • vara dig behjälplig och guida dig kring frågor om färdtjänst, på ett korrekt och vänligt sätt.
  • förse dig med den information du behöver inför ansökan om färdtjänst.
  • fatta beslut inom 4-6 veckor från det att ansökan är komplett för utredning och bedömning.
  • utforma färdtjänsttillståndet efter dina behov utifrån gällande regler.

Vi förväntar oss av dig att

  • du tar del av den information kring färdtjänst som du får tillgång till.
  • du i god tid lämnar in en skriftlig ansökan och läkarutlåtande.
  • du själv kontaktar handläggaren i god tid vid omprövning av tillståndet.
  • du hör av dig vid förändringar som kan påverka beslutets giltighet eller färdtjänstresorna.

Om servicedeklarationer

Lämna dina åsikter

Säg vad du tycker om det vi gör genom att fylla i vårt synpunktsformulär eller skicka e-post till kommun@ale.se. Du är också välkommen att ringa oss på telefon 0303-33 00 00.

Vad är en servicedeklaration?

Ale kommun är till för dig som bor och verkar här. Vi vill ge god service och hålla hög kvalitet på våra tjänster. Därför har vi tagit fram servicedeklarationer som är en del av kommunens kvalitetsarbete. En servicedeklaration beskriver vad du som använder vår service och våra tjänster kan förvänta dig av verksamheten.

För mer information

Vi nås via kommunens Kontaktcenter, telefon 0303-33 00 00. Du kan också skicka e-post till kommun@ale.se

Kontaktcenter

Vi svarar gärna på dina frågor!

 

Kontaktcenter

Telefon: 0303-33 00 00
E-post: kommun@ale.se

 

Besöksadress

Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge

 

Postadress

Ale kommun
449 80 Alafors

Öppettider

Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30

Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan kontrollerades av:

den 2017-04-19 

 

Kontakta oss


Kontaktcenter
Telefonnummer: 0303-33 00 00
E-post: kommun@ale.se
Besök: Kommunhus Nödinge, Ale torg
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kommunkarta

Karta

Klicka på kartan för att komma till en större karta.