Ale kommuns logga
| Translate
Use Google to translate the web. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Besökarelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Lyssna på sidan Lyssna

Personlig assistent

Personlig assistans innebär stöd och service till personer som har varaktig och omfattande funktionsnedsättning med exempelvis personlig hygien, att äta, förflytta sig, kommunicera, sköta hemmet och utöva fritidsaktiviteter. 

Personlig assistans är ett personligt utformat stöd som ges i olika situationer av ett begränsat antal personer.

Ansöka om personlig assistans

Du ansöker om personlig assistans hos kommunens biståndshandläggare.

Om du har en så omfattande funktionsnedsättning så att du beviljats personlig assistans mer än 20 timmar per vecka, kan du ansöka om statlig assistansersättning enligt Lagen om assistansersättning (LASS) från Försäkringskassan.

Att välja assistansanordnare

Du som beviljats insatsen personlig assistans har möjlighet att välja kommunen eller en privat utförare eller själv vara arbetsgivare för dina assistenter med stöd av Försäkringskassans ersättning enligt Lagen om assistensersättning (LASS).

Inflytande över utformningen

Insatsen personlig assistans ska ges av ett begränsat antal personer — så kallade personliga assistenter. Du har ett stort inflytande över valet av dina assistenter.
  
Ett avtal upprättas mellan dig och din assistansanordnare kring utformning, schemaläggning och genomförande. Assistansanordnaren ansvarar då för det praktiska kring rekrytering, anställning, löneutbetalning och administration. 

Kommunen som assistansanordnare

Kommunen har cirka 60 personliga assistenter som arbetar i olika grupper under två enhetschefer. 

En träff ordnas där du får information om vad det innebär att Ale kommun tillhandahåller personlig assistans. Vi går igenom ditt stödbehov enligt beslutet, schema, om det finns anhöriga som ska anställas med mera.

Vi skriver sedan avtalet tillsammans utifrån en befintlig mall som SKL (Sveriges kommuner och Landsting) tagit fram. Kommunen ansvarar sedan för rekrytering, anställning, schemaläggning, vikarieanskaffning, arbetsledning, löneutbetalning och administration. 

Omkostnadsersättning

För varje beviljad assistanstimme avsätts 1 procent av Försäkringskassans schablonbelopp (år 2010: 2,52 kr) till assistentomkostnader. Du bestämmer själv hur pengarna ska användas i samråd med enhetschefen.

Det finns regler för vad pengarna kan användas till och uppvisande av kvitto krävs alltid. Enhetschefen kan berätta mer om vad som gäller för dig.

Kontakt

Biståndsenheten


Handläggare funktionshinder
Funktionshinderenheten tar emot ansökningar, utreder och fattar beslut om insatser som personlig assistens, bostad med särskild service, daglig verksamhet, kontaktperson, ledsagare, avlösare.

Telefontider: måndag–fredag klockan 8.30–9.30

 

Handläggare Äldreomsorg
Handläggarna inom äldreomsorgen tar emot ansökningar, utreder och fattar beslut om insatser om exempelvis hemtjänst, trygghetslarm, avlösning i hemmet, avlastning, anhörigbidrag.

Telefontider: måndag–fredag klockan 8.30–9.30



Administratörer
Administratörer utreder och beslutar om avgifter som är kopplade till vissa insatser.

Telefontider: måndag–fredag klockan 13.00–14.00

 

Du når Biståndsenheten via kontaktcenter:
Telefon: 0303-33 00 00

Relaterad information

E-tjänster & blanketter

E-tjänster, blanketter

  1. Ansökan och blanketter

Kontaktcenter

Vi svarar gärna på dina frågor!

 

Kontaktcenter

Telefon: 0303-33 00 00
E-post: kommun@ale.se

 

Besöksadress

Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge

 

Postadress

Ale kommun
449 80 Alafors

Öppettider

Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30

Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan kontrollerades av:

den 2017-02-04 

 

Kontakta oss


Kontaktcenter
Telefonnummer: 0303-33 00 00
E-post: kommun@ale.se
Besök: Kommunhus Nödinge, Ale torg 7
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kommunkarta

Karta

Klicka på kartan för att komma till en större karta.