Ale kommuns logga
| Translate
Use Google to translate the web. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Besökarelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Lyssna på sidan Lyssna

Regler

När din kompletta ansökan har kommit in till färdtjänsthandläggaren tar det 4-6 veckor innan beslut tas. Färdtjänsthandläggaren gör en bedömning om du har rätt till färdtjänst enligt de kriterier som anges i lag om färdtjänst och utifrån gällande rättspraxis.

Ett skriftligt beslut på ansökan skickas hem till dig med posten. Tillstånd är i regel tidsbegränsat och omprövas efter viss tid.

Vid avslag på ansökan kan beslutet överklagas till Förvaltningsrätten i Göteborg. Information om hur du överklagar bifogas avslagsbeslutet.

Omprövning av färdtjänsttillstånd

När ditt beslut om färdtjänsttillstånd löper ut måste du ta kontakt med färdtjänsthandläggaren i god tid för omprövning. Ett nytt läkarutlåtande för färdtjänst ska bifogas på handläggarens begäran.

Då behovet förändras eller upphör

Det är viktigt att ditt färdtjänsttillstånd innehåller korrekta uppgifter. Felaktiga uppgifter i tillståndet kan innebära att din resa blir felaktigt planerad. Kontakta färdtjänsthandläggaren omgående om förutsättningarna för färdtjänst förändras på grund av till exempel ändrat hälsotillstånd eller behov av hjälpmedel. Det ytterst viktigt att du meddelar om du byter adress

Arbetsresor

Om du förvärvsarbetar kan du ansöka om tillstånd för arbetsresor till och från arbetet (två enkelresor per dag). Resor i tjänsten ingår inte utan bekostas av arbetsgivaren. För arbetsresor debiteras en avgift motsvarande kollektivtrafikens områdesladdning.

Resmål

Du får själv välja resmål inom Ale kommun samt till, inom och mellan de angränsande kommunerna (Göteborg, Kungälv, Lilla Edet, Trollhättan, Alingsås och Lerum).

Samåkning

Färdtjänst är ett komplement till kollektivtrafiken och du kommer att få samåka under dina resor.

Ledsagare

Om du behöver hjälp under resan utöver vad föraren kan ge, kan du ansöka om ledsagare. Behovet av ledsagare ska vara knutet till själva resan och inte till vistelsen vid resmålet. Ledsagaren reser med gratis. Ledsagaren får inte själv vara färdtjänstberättigad. Ledsagaren måste kunna tillgodose ditt behov av hjälp. Ledsagaren ska påbörja och avsluta resan på samma plats som du.

Medresenärer

Du får ta med dig medresenärer på resan. Medresenärer betalar avgift enligt gällande färdtjänsttaxa. Medresenär ska påbörja och avsluta resan på samma plats som du. Antalet medresenärer får inte generera behov av ett större fordon.

Inga uppehåll

Uppehåll under färdtjänstresan medges inte.

Endast personresor

Färdtjänsten är avsedd för personresor och får inte användas för bud- eller varutransporter.

Bagage

Du får ta med dig bagage motsvarande två bärkassar eller en resväska vid resa. Dina gånghjälpmedel får du självklart ta med. Meddela detta vid din beställning så att det säkert finns plats i bilen.

Chauffören kan vid behov hjälpa dig med att bära bagaget. Denna service är avgiftsfri. Bärhjälp i övrigt sker endast utifrån chaufförens egen bedömning.

Bilbarnstol

Bilbarnstolar tillhandahålls av färdtjänstberättigad och ska vara av universalmodell.

Husdjur

Husdjur får inte medfölja den färdtjänstberättigade på resan med undantag för assistans-/ledarhund.

Relaterad information

-tjänster, blanketter

  1. Till ansökan om färdtjänst

Kontaktcenter

Vi svarar gärna på dina frågor!

 

Kontaktcenter

Telefon: 0303-33 00 00
E-post: kommun@ale.se

 

Besöksadress

Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge

 

Postadress

Ale kommun
449 80 Alafors

Öppettider

Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30

Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan kontrollerades av:

den 2017-02-27 

 

Kontakta oss


Kontaktcenter
Telefonnummer: 0303-33 00 00
E-post: kommun@ale.se
Besök: Kommunhus Nödinge, Ale torg 7
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kommunkarta

Karta

Klicka på kartan för att komma till en större karta.