Ale kommuns logga
| Translate
Use Google to translate the web. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Besökarelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Meny

Lyssna på sidan Lyssna

Engagerade föräldrar är inte bara en viktig del för om man ska lyckas hjälpa ett barn till sundare vanor - utan helt avgörande.

Som Malin Agn, grundare av Sundare Barn, säger ”Att hjälpa sitt barn med övervikt är svårt, riktigt svårt. Men inte omöjligt.”

Barn och övervikt

Hur hjälper man ett barn med övervikt?

För överviktiga barn i förskoleåldern och skolåldern handlar det inte om att ”banta”. Det man ska göra är att stoppa en accelererande viktökning och ge barnet en chans att växa ikapp på längden. Detta genom att så tidigt som möjligt skapa bra rutiner kring sund mat och motion - oavsett vikt. Varierande, allsidig kost i lagom mängd är vad som är viktigast. För alla i familjen.

Men känner du dig orolig, har funderingar eller är i behov av mer hjälp, kontakta skolsköterskan eller ta kontakt med din vårdcentral.

För mer hjälp och tips med portionsstorlekar ladda ner någon av dessa foldrar från Västra Götalandsregionen:

Kostförslag 4-6 årlänk till annan webbplats
Kostförslag 6-10 årlänk till annan webbplats
Kostförslag ungdomarlänk till annan webbplats

Vid matbordet

  • En barnportion ska vara mindre än en vuxenportion. Även ”bra” mat kan ge övervikt.
  • Låt varje portion innehålla grönsaker, gärna halva tallriken. Och en portion räcker. Vill barnet ha mer får andra portionen bestå av enbart grönsaker.
  • Lägg upp maten på tallriken och låt grytorna stå kvar på spisen.
  • Fördela maten över dagen – frukost, lunch och middag.
  • Föregå med gott exempel när det gäller att äta frukt och grönsaker. Och ät tillsammans!
  • Skilj på vardag och fest. Låt barnen vänta på något som de tycker är extra gott.
  • Tänk över tallriksstorleken, välj de minsta ni har hemma.

Utrymmesmat är det som inte är nödvändigt för näringens skull. Dit hör bland annat läsk, godis, glass, kakor, bullar och snacks.

Att bara äta godis en dag i veckan är bra, men tänk även på mängden, 100g godis ger 400 kcal vilket är samma som vad en middag ger. 100g godis är ungefär 10 bitar, vilket kan se väldigt lite ut i dagens stora godispåsar. Olika tips om hur man får de barn som är vana vid mer att nöja sig med tio bitar finns i Sundare Barns tipsbank, se länk till höger.

När det gäller snacks är popcorn bättre än chips, men tänk på mängden. Häll upp i mindre skålar och servera även annat. Grönsaksstavar att dippa. Olika roliga frukter eller bär.

Tänk även på att läsk och saft ger en väldig massa kalorier och är lätt att dricka mycket av.

Du behöver inte förbjuda något. Se bara till att söta och feta livsmedel inte serveras så ofta.

Det är den vuxnes ansvar vad som finns hemma för barnet att välja av. Ha inte det hemma som du inte vill ska ätas av. Och köp inte mer än vad som går åt, alternativt frys in resten med en gång.

Dryck

  • Vatten är bästa törstsläckaren.
  • Begränsa mängden mjölk och yoghurt till fem dl per dag.
  • Fruktjuice är inte samma som frukt, 1 dl juice per dag räcker.
  • Drick ett glas vatten innan maten.

Ha en plan!

Gör veckomenyer och inköpslistor i den mån det är möjligt. Det kanske tar en tid att göra, men det har du igen sen när du står i affären. Eller när du kommer hem från jobbet och har sluppit gå vägen om affären för att du inte innan visste vad det skulle bli till middag idag.

Mer allmänt om kost och näring kan du läsa under ”Matens betydelse för hälsan” i vänsterspalten. Du kan även få flera nyttiga tips från andra föräldrar i samma situation genom att gå in på Sundare Barn, klicka på länken i högerspalten.

Att röra på sig ska vara roligt!

Barn har naturligt ett stort behov att röra på sig. En stunds lek och rörelse kan göra barnet både lugnare och gladare.

Att röra sig är både kul och viktigt för barnets utveckling. Skelettet blir starkare, balans och rörelsemönster utvecklas på ett bra sätt, vilket även gäller ork och koncentration. Även övervikt har blivit ett vanligt hälsoproblem bland barn. Att regelbundet röra på sig är därför extra viktigt för dem som ligger i riskzonen för att bli överviktiga.

På vilket sätt barnet rör sig spelar ingen roll, huvudsaken är att det blir en naturlig del av vardagen. Att röra sig ska också kännas roligt, annars är risken att barnet tröttnar.

Det behöver inte vara en organiserad idrott utan kan lika gärna vara att springa i skogen eller gå till lekparken en halvtimme.

Rörelse

  • Försök få in 60 minuters aktivitet per dag.
  • Begränsa skärmtid framför dator och TV.
  • Låt barnet vara ute och leka varje dag
  • Uppmuntra barnet att gå själv så mycket som möjligt – även om det tar längre tid.
  • Klä barnet i oömma kläder och skor för att kunna leka ute i olika väder
  • Uppmuntra barnet till att rulla runt, hoppa och springa så mycket som möjligt, även om det blir extra tvätt
  • Delta tillsammans med barnet i leken.
  • Tillåt barnet att klättra i träd och klätterställningar

Ta med barnet ut i naturen. Att vara ute i naturen tillsammans med familjen ger vanor som kan vara kvar hela livet.

Låt barnet prova många aktiviteter. Det finns väldigt mycket att välja på och det är svårt att veta vad saker innebär innan man har provat.

Även sömnen är viktig, åtta till tio timmar per natt.

Bättre mat, mer rörelse och engagerade föräldrar!

- Det är vad som kan hjälpa ett barn med övervikt till hälsosammare vanor.


Relaterad information

Sidan kontrollerades av:

den  

Kontakta oss


Kontaktcenter
Telefonnummer: 0303-33 00 00
E-post: kommun@ale.se
Besök: Kommunhus Nödinge, Ale torg 7
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontakta oss


Kontaktcenter
Telefonnummer: 0303-33 00 00
E-post: kommun@ale.se
Besök: Kommunhus Nödinge, Ale torg 7
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kommunkarta

Karta

Klicka på kartan för att komma till en större karta.