Ale kommuns logga
| Translate
Use Google to translate the web. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Besökarelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Meny

Lyssna på sidan Lyssna

Övervikt och fetma

I dag är hälften av alla vuxna män, drygt en tredjedel av alla kvinnor och vart femte barn överviktiga eller feta. Förutom att många upplever sin vikt som ett utseendeproblem, kan även fetma öka risken för att man ska drabbas av sjukdomar.

Många vill gå ner i vikt men har svårt att lyckas. Det kan vara svårt att veta hur man ska göra, vilken ”metod” man ska välja. Tyvärr finns det inga snabba lösningar om man vill gå ner i vikt, och behålla den vikten. För många handlar det i stället om att byta livsstil. Därför är det viktigt att man har bestämt sig och är motiverad när man börjar sin viktnedgång.

De råd som anges på denna sida är generella, men alla personer är olika. Oftast behövs ett stort stöd och individanpassade kostråd för att en person ska lyckas med sin viktnedgång.

Fetma är idag en vanlig sjukdom som kan uppstå när man äter mer än vad man förbränner. Orsaken till fetma kan till exempel vara livsstil, miljö och ärftlighet. Förutom att många upplever sin vikt som ett utseende problem kan även fetma öka risken för att man ska drabbas av olika sjukdomar.

Läser man på Livsmedelsverket ger de inga specifika råd för viktnedgång, utan det är samma råd som gäller alla. Däremot måste man göra av med mer energi än man får i sig, om man ska gå ner i vikt. Även att komma igång och röra sig är viktigt. Det behöver inte vara ren träning, utan det viktigaste är att komma i gång med vardagsmotionen. Läs mer på sidan om Motion, se höger sida.

Några verktyg för att lättare kunna klara det du förutsatt dig:

  1. Ät regelbundet.
    Frukost, lunch, middag och en till tre mellanmål.
  2. Använd dig av tallriksmodellen
    För att på ett enklare sätt få en bra fördelning mellan näringsämnen. Vill du gå ner i vikt fyller du halva tallriken med grönsaker.
  3. Välj livsmedel medmer fibrer
    När du väljer bröd, gryn och flingor
  4. Titta efter nyckelhålet
    När du väljer livsmedel som müsli, bröd och pasta.
  5. Ät mer frukt och grönt
    Två frukter per dag och grönsaker till lunch och middag.
  6. Unna dig vid speciella tillfällen, inte varje dag.
    Tänk igenom dina vanor rörande godis, bullar, glass, läsk, alkohol och liknande Vissa grejer kanske man ska spara till speciella tillfällen och då kanske återinföra lördagsgodis för både vuxna och barn.
  7. Rör dig varje dag
    Ta trapporna och gå dina ärenden, när det är möjligt.

Sidan kontrollerades av:

den  

Kontakta oss


Kontaktcenter
Telefonnummer: 0303-33 00 00
E-post: kommun@ale.se
Besök: Kommunhus Nödinge, Ale torg 7
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontakta oss


Kontaktcenter
Telefonnummer: 0303-33 00 00
E-post: kommun@ale.se
Besök: Kommunhus Nödinge, Ale torg 7
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kommunkarta

Karta

Klicka på kartan för att komma till en större karta.