Ale kommuns logga
| Translate
Use Google to translate the web. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Besökarelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Lyssna på sidan Lyssna

Handla hemma

STÄRKA HANDELN I ALE. I Ale finns det över 2200 företag verksamma inom många olika branscher. Samtidigt handlar merparten alebor sina varor och tjänster utanför Ale.

Ett projekt för att stärka handeln i Ale

De sista åren har det blivit enklare att söka, jämföra och köpa saker via nätet. Resultatet är att fler väljer att handla sina varor och tjänster online. Samtidigt visar Googles egna undersökningar att 40% av alla sökningar som görs via dem har lokal anknytning - vi använder helt enkelt google för att hitta närmsta frisör, skoaffär och café.

Vi vill stärka handeln i Ale. För att göra detta behöver vi bli bättre på att synas - tillsammans. Därför startar vi nu ett handla-hemma-projekt. I flera steg ska vi på olika sätt stimulera vår lokala handel. Vi börjar med att göra aleföretag synligare på nätet och samtidigt lansera två nya besöksmål. Vill du vara med?

KURS: Bli synligare på nätet

KOSTNADSFRI KURS. Måndag, 15/1, 08.30.16.00, Alafors Fabriker

Vi inleder Handla-hemma projektet med en heldagskurs i digital synlighet. Kursen är gratis, praktisk och öppen för dig som har eller ska starta ett företag i Ale.

Facebook Business och Google Analytics

Kursen är uppdelad i två delar. Du kan vara med på båda, eller bara närvara på den som verkar mest givande för dig.

Förmiddagen inleds med en genomgång av verktyget Google Analytics. Du får en rundvisning i systemet och en inblick i hur du kan analysera och tolka dina kunders digitala beteende på webbsidor som du äger (även facebooksidor funkar).

Efter lunch fortsätter vi med Facebook. Visste du att du kan öppna ett Business-konto på facebook vid vilken du kan skapa annonser, analysera data och följa upp kampanjer? Under eftermiddagen visar vi dig hur du startar en facebook-sida, gör ett event och skapar en egen annons.

Inga förkunskaper krävs - men ta med dator

Du förväntas ta med dig en egen dator men i övrigt behöver du inte ha några särskilda förkunskaper om vare sig Facebook eller Google. Ställ in dig på en intensiv dag med mycket information.

Förvänta dig praktiska färdigeter, inte strategisk inspiration

Vi ska hinna med mycket på få timmar. Fokus under dagen kommer vara att ge dig praktiska verktyg som du kan börja använda direkt för att öka din synlighet och närvaro online. Du bör ställa in dig på en intensiv dag där vi pratar mer om hur du gör, än hur du ska tänka. Vi kommer inte att prata så mycket om hur du gör en kommunikationsplan, planerar en kampanj eller hittar nya kunder.

Kursen är kostnadsfri och öppen för befintliga och blivande företagare i Ale. Medverka hela dagen, eller bara på den del som passar bäst. Lunch och fika ingår både för hel- och halvdagsdeltagare.

08.30-12.00

Google

Bokalänk till annan webbplats

13.00-16.00

Facebook

Bokalänk till annan webbplats

08.30-16.00

Google + Facebook

Bokalänk till annan webbplats

 

 

FÖRETAGSLOTS: Digital synlighet

KOSTNADSFRI RÅDGIVNING. 12 & 26 februari, Kommunhus Nödinge

I samband med Handla-hemma-projektet lanserar vi också en företagslots på tema digital synlighet. Vid två tillfällen i februari har du chans att under 30 minuter träffa rådgivare inom digital marknadsföring, design, konceptutveckling, eventplanering och kommunikation.

Såhär går det till

Du bokar en träff med samtliga rådgivare, antingen den 12 eller 26 februari. Under träffen finns samtliga rådgivare på plats och du bestämmer själv hur du vill lägga upp samtalet.

Rådgivarna delar med sig av tips och egna tankar kring det ämne du vill diskutera. De kan också identifiera vad det är du behöver arbeta vidare på och vad som fungerar bra. Du bokar en tid härlänk till annan webbplats.

Förbered dig så garanteras du en tid

För att du ska få ut så mycket som möjligt av träffen vill vi på Näringslivsenheten gärna prata lite kort med dig på telefon. Vi kommer att fråga dig vad du vill ha hjälp med, vad du har på gång och vad du hoppas få ut av rådgivningen.

Vi rekommenderar dig också att skriva ner en kort text om ditt företag och vad det är du vill diskutera under lotsen. Skriv gärna ner dina frågor direkt så kan rådgivarna förbereda sina svar till dig före mötet. Har du bilder, texter, filmer eller annat som du vill visa upp och prata om under rådgivningen? Bifoga även dem i mailet till oss! Du kan skicka allt till kristina.engstrand@ale.se eller stefan.alvetjarn@ale.se

Vid stort intresse kommer vi att prioritera de företag som skickat in material, beskrivande text om sitt företag samt frågor.

Skicka ditt material till oss

Du kan skicka ditt material till kristina.engstrand@ale.se eller stefan.alvetjarn@ale.se.

Du bokar och ser tillgängliga tider genom att klicka HÄRlänk till annan webbplats

Nedan ser du tiderna för företagslotsen.

 

12 februari

13.00-13.30

13.45-14.15

14.30-15.00

15.15-15.45

 

26 februari

13.00-13.30

13.45-14.15

14.30-15.00

15.15-15.45

 

 

AKTIVITET: Skapa besöksmål

SKAPA ETT BESÖKSMÅ/EVENT MED ANDRA FÖRETAG.

Vill du öka din försäljning, nätverka med andra företagare och samtidigt lära dig mer om hur du kan arbeta med evenemang och digital marknadsföring för att nå ut till befintliga och nya kunder? Då är detta ett perfekt tillfälle du inte får missa.

Starkare tillsammans

Handeln stärks av samarbeten. Förutom att öka vår digitala synlighet är det viktigt att vi samarbetar med varandra. Handla-hemma-projektet handlar därför också om att stötta företagssamarbeten.

Från och med nu och fram till april/maj 2018 har du möjlighet att delta i ett projekt där du, tillsammans med andra företagare i kommunen, får skapa ett tillfälligt besöksmål och/eller event. Vad ni gör är upp till er själva - det kan vara ett hälsoevent, en matrunda, en byggnadsvårdsmässa eller något helt annat.

Detta får du

  1. Eventrådgivning
  2. Digital coaching
  3. Projektbidrag, max 5000 kr
  4. Gratis kurs i digital synlighet
  5. Marknadsföring av ditt besöksmål i våra kanaler

Detta förväntas du bidra med

  1. Du ska vilja samarbeta med andra företag
  2. Du ska kunna starta upp redan under hösten/vintern 2017
  3. Du ska kunna bidra med minst 40 timmar till projektet
  4. Du ska kunna bidra med upp till 1000 kr till projektet.

Hör av dig till oss för mer information

kristina.engstrand@ale.se - 0725 03 18 21

stefan.alvetjarn@ale.se.

Kontaktcenter

Vi svarar gärna på dina frågor!

 

Kontaktcenter

Telefon: 0303-33 00 00
E-post: kommun@ale.se

 

Besöksadress

Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge

 

Postadress

Ale kommun
449 80 Alafors

Öppettider

Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30

Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan kontrollerades av:

den 2017-11-01 

 

Kontakta oss


Kontaktcenter
Telefonnummer: 0303-33 00 00
E-post: kommun@ale.se
Besök: Kommunhus Nödinge, Ale torg
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kommunkarta

Karta

Klicka på kartan för att komma till en större karta.