Ale kommuns logga
| Translate
Use Google to translate the web. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Besökarelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Lyssna på sidan Lyssna

Barnfamiljen

Maten har stor betydelse för både små och stora. De livsmedel du stoppar i dig, påverkar hur du mår. Det samma gäller fysisk aktivitet. Rör dig mer eller mindre och det påverkar din hälsa.


Vad du tidigt kan ge till ditt barn är bra mat- och motionsvanor. De vanor du är med och grundlägger här följer med barnet länge.

Bra mat för små barn

Är bra mat för vuxna bra mat för barn? Visst är det beroende av lite olika faktorer, men generellt är det så. Skillnaden ligger inte i livsmedlen i sig, utan i att barnens snabba tillväxt och utveckling gör att de behöver mer näring och energi per tugga. Vilket främst gäller de riktigt små barnen, som ju växer snabbt på kort tid. En ettåring behöver mer fett och mindre fiber i sin kost än vad till exempel femåringen gör. Mindre fibrer för att de ska orka äta så pass mycket mat att de får i sig all den näring de behöver.

Det är också under de tidiga åren som våra matvanor grundläggs. Det är ett bra tillfälle att se över hela familjens matvanor så att man äter bra mat och att man äter tillsammans. Glöm inte - att varenda måltid behöver inte vara perfekt, det viktiga är hur det är under en längre period.

Men bra mat för barn, är även bra mat för vuxna!

Följ länkarna till höger och läs mer om kostråden hos Livsmedelsverket och få fler råd och tips hos Folkhälsoguiden, Stockholms Läns Landsting.

Förskolor och skolor i Ale följer alla Kostprogram för Ale kommun, kostprogrammet kan du titta i på hemsidan genom att gå till fliken för Dietist.

Näringsrekommendationerna i kostprogrammet bygger på rekommendationerna från Livsmedelsverket. Men tar även hänsyn till andra viktiga aspekter som klimat- och miljöpåverkan från mathanteringen och livsmedelssäkerhet. Allt sammantaget utgör kostprogrammet ett kvalitetssäkringsdokument för att maten i Ale kommun smakar gott och är av god kvalitet.

Att tänka på

  • Avsluta måltiden med lite frukt. C-vitaminen i frukten gör att järnet i måltiden lättare tas upp av kroppen. Rekommendationen är att äta två till tre frukter per dag. Alltså skulle de flesta av oss behöva äta mer frukt.
  • Försök äta fisk två till tre gånger i veckan. Här kan du räkna in både fiskbullar, fiskpinnar och makrill i tomatsås.
  • Från det att barnen är ett år är det ok att salta i maten, men var försiktig. Passa på att se över hela familjens saltintag.
  • Det spelar ingen roll om ni använder er av frysta eller färska grönsaker i din familj. Inte heller om de äts kokta eller råa Speciellt inte om alternativet är att inte äta grönsaker alls. Vissa grönsaker, som morötter, är lättare för kroppen att ta upp näringen från när de är tillagade.
  • Använd mixerstaven och använd diverse grönsaker från kylen. Gör soppa, sås eller blanda det i köttfärssåsen eller grytan. Ett smidigt sätt att få i sig själv och barnen mer grönsaker.

Även fysisk aktivitet har betydelse för hälsan. I de svenska näringsrekommendationerna (SNR) rekommenderas barn minst 60 minuter rörelse per dag. Aktiviteterna bör vara varierande och kan delas upp under dagen. Läs mer hos folkhälsoguiden i länken till höger.

Relaterad information

Kontaktcenter

Vi svarar gärna på dina frågor!

 

Kontaktcenter

Telefon: 0303-33 00 00
E-post: kommun@ale.se

 

Besöksadress

Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge

 

Postadress

Ale kommun
449 80 Alafors

Öppettider

Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30

Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan kontrollerades av:

den 2017-01-28 

 

Kontakta oss


Kontaktcenter
Telefonnummer: 0303-33 00 00
E-post: kommun@ale.se
Besök: Kommunhus Nödinge, Ale torg 7
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kommunkarta

Karta

Klicka på kartan för att komma till en större karta.