Ale kommuns logga
| Translate
Use Google to translate the web. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Besökarelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Lyssna på sidan Lyssna

Frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svar. Många av e-tjänsterna kräver att du har en egen e-legitimation. För mer information om e-legitimation, se rubriken E-legitimation nedan.

Hittar du inte svaret på din fråga nedan är du välkommen att kontakta oss.

Hur skaffar jag e-legitimation?
Svar: På www.bankid.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster finns utförlig information om hur du skaffar dig e-legitimation.

Måste jag använda e-legitimation till alla tjänster?
Svar: Nej, det är bara tjänster markerade med en * framför namnet i rullgardinsmenyn som kräver att du är inloggad med e-legitimation.

Vilka webbläsare fungerar med e-tjänsterna?
Svar: De webbläsare vi rekommenderar är Microsoft Internet Explorer version 8.0 eller senare samt Mozilla Firefox version 2.0 eller senare.

Var kan jag läsa mer om e-legitimation?
Svar: På www.bankid.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster kan du läsa mer om e-legitimation.

Varför kan jag inte få åtkomst till mina uppgifter?
Svar: Du måste vara inloggad med e-legitimation för att ha behörigheter att se data i fliken "Mina uppgifter".

Jag vill inte ha statusinformation om mitt ärende via e-post, hur gör jag?
Svar: Om du inte vill ha information om statusändringar på ditt ärende måste du logga in med din e-legitimation och under fliken Mina uppgifter, avmarkera rutan "E-post". För att hålla dig uppdaterad om ditt ärende måste du då själv gå in och titta på ärendet under fliken Mina ärenden.

Varför kan jag inte få åtkomst till mina ärenden?
Svar: Du måste vara inloggad med e-legitimation för att få behörighet att se data i fliken "Mina ärenden".

Varför får jag inga statusuppdateringar via e-post angående mitt ärende?
Svar: Logga in med din e-legitimation, öppna fliken Mina uppgifter och kontrollera att rutan "E-post" är markerad.


Hur gör jag om jag eller mina barn har skyddad identitet?
Svar: Det är viktigt att tänka på att inte lägga in information som berör personer med skyddad identitet via e-tjänsteportalen.
Kontakta i de lägen ansvariga i kommunen.

Var kan jag läsa mer om personuppgiftslagen?
Svar: På Datainspektionens webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster hittar du mer frågor och svar om personuppgiftslagen.

Relaterad information

Tänk på att dina inlämnade uppgifter är en allmän handling och kan lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen om inte sekretess enligt sekretsesslagen gäller.

Läs mer om

  1. Personuppgiftslagenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
  2. E-legitimationlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontaktcenter

Vi svarar gärna på dina frågor!

 

Kontaktcenter

Telefon: 0303-33 00 00
E-post: kommun@ale.se

 

Besöksadress

Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge

 

Postadress

Ale kommun
449 80 Alafors

Öppettider

Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30

Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan kontrollerades av:

den 2017-01-25 

 

Kontakta oss


Kontaktcenter
Telefonnummer: 0303-33 00 00
E-post: kommun@ale.se
Besök: Kommunhus Nödinge, Ale torg
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kommunkarta

Karta

Klicka på kartan för att komma till en större karta.